Det är inte länge sedan, som trasiga fordon på Tjörn enbart kunde avyttras för rekonstruktion av en PV 444 till EPA-traktor. Och det var mindre än en promille av beståndet. En stor del av de odugliga fordonsvraken lämnades som miljöodjur i det gröna, som ett resultat av avgiftsfri bilskrotning. En avslutad statlig skrotningspremie förändrade inte läget. Då tog en handlingskraftig individ i Naturvårdsverket fram piskan. Stentuffa förordningar till alla fordonstillverkare och auktoriserade skrotfirmor formades.
Avgiftsfri skrotning hos bilskrot på Tjörn för bilinnehavarna med fordonstillverkarna som ersättningsansvariga, löd det första beslutet. Insamling och fragmentering av fordonsvraken till minst 95 % av vikten var efterträdande begäran. Igenom den nya skrotningsstadgan vände samma samhällsorgan upp och ned på Sveriges skrotfirmor. De stenhårda klimatanspråken var basen för en av Sveriges största företagsnedläggningar. Men statuterna fungerade som basen till vrakens omvandling. Defekta och penningslukande bilvrak kan ge fordonsinnehavaren en trevlig finansiell överraskning.
En skrotbil på Tjörn kan saluföras med god betalning
Den påhittiga bilinnehavaren kränger i dag sin defekta personbil på Tjörn med en betalning, som tydligt överstiger den indragna obligatoriska skrotbilspremien. Det föreligger otaliga köpare. Skrotar med självplock av beg. reservdelar erbjuder ofta en extraslant för en ålderstigen Chevrolet Corvette. Men behöver vara observant på vissa fuffens och ojustheter i verksamhetsområdet.
Under “trasiga fordon inköps” radas olika skrothandlare upp i StenungsundsPostens säljbudskap. Lockar med ersättning med 10 000-tals kr, turas om med varandra. Förtjänsten av en bil som är tänkt att skrota överskrider inte ens tredjedel av lovat ersättning. Så dessa skumma företag, som inte är en del av de behöriga skrotarna, kan inte bekosta det beloppet för ett uttjänt fordon, som måste återvinnas med legal bokföring. Det kommer kunden snabbt förstå. Ett tips är att hålla fast på ett enat summa då och ring en uppriktig kund, som företräder en legitimerad bilskrot.
Defekta bilar på Tjörn fixas som alternativ för bildemontering
Att trasiga fordon på Tjörn saluförs till individer, som har för avsikt att åter föra in dessa i trafik, är ett ökande bekymmer. Och många fall sker det utan säljarens kännedom. Beklagligtvis är det alltför sent, att juridiskt korrigera en sådan oegentlighet i efterhand. Endast ett undertecknat mottagningsbevis med bilskrotsintyg, av en legitimerad skrotfirma eller av liktydig avtalad företag, kan förhindra kommande underligheter. Det här intyget ligger även till grund för Transportstyrelsens avregistrering i fordonsregistret. När skrotbilar krängs har fordonsinnehavarna en del att observera.
Syftet, att skrota bilen Tjörn med bilåtervinning, i ett ändlöst och klimatvänligt kretsbana, är i fara innan den hamnat på en ackrediterad bilåtervinnare. Kan bilinnehavaren själv överlämna in bilen är problemet löst, och han kan också förvänta sig den högsta betalningen.
Skall hämtning engageras finns dock möjligheter att få ersättning och befästa skrotbilens mål. För hämtning av en skrotbil, som kategoriseras miljökritiskt restprodukt, krävs tillstånd från Trafikverket. Detta kan kontrolleras på bolagets sajt före beställningen. Och genom uppbärande av ett påskrivet mottagningsbekräftelse med skrotsintyg, i byte av registreringsbevis, kan säljaren räkna med sig, att den gamla “rariteten” omhändertas riktigt och på ett klimatförnuftigt vis.