Numera finns några valmöjligheter till avhysning av en Lancia-Beta än på en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning i Trollhättan. Dessvärre har några av de olika valen beröring med den organiserade kriminaliteten. På några få decennier har odugliga bilvrak övergått till att vara inkomstbringande föremål.
Några naturansvariga påminns förmodligen den tiden, då rasande människor beskyllde dem för att inte bärgade väck klimatfördärvande fordonsvrak från utpekade platser. Det var givetvis enkelt och billigt att parkera fordonsvraket i miljön. Och när den allmänna ersättningen av övergivna bilar avvecklades dubblades huvudbryet för naturkontoren.
Då klev Länsstyrelsen in på plan med piskan i hand. Fordonstillverkarnas ansvar meddelades i insamling och gratis återvinning av alla uttjänta bilar upp till 3500 kg totalvikt. Kraftiga klimatfordran ställdes för tömning av klimathotande avfall. Det betyder att en skrotfirma i Trollhättan kan tampas om en defekt Lancia-Beta.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Lancia-Beta för bilskrotaren i Trollhättan
Bilproducenterna och bilskrot Trollhättan bereddes riktlinjer om avregistrering och en nästan fullkomlig retur av en Lancia-Beta till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flera års intensivt arbete med att skrota avställda bilar har denna intention nåtts med god marginal. Därför har anspråk på kompensation omvandlats till en tillfredsställande ersättning för uttjänta bilar på en certifierad skrot i Trollhättan.
Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan skrotningsintyg och Länsstyrelsens skoningslösa inblandning på skrothandlarna. Kasserade bilar karakteriserades som naturkänsligt avfall, och Miljöadministrationen gavs i uppdrag att tillse att de de tuffa föreskrifterna genomfördes precist. Bilskrotning med mottagningsbevis av en Lancia-Beta hos en legal skrotfirma klimatreglerades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle droppa av. Det förorsakade också, att nära hälften av landets bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar genomförts till de nya förordningarna. En legitimerad bildemontering i Trollhättan följer klimatkraven utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Lancia-Beta och andra trotjänare är önskade föremål.
Skrotar i Trollhättan har konkurrenter om gamla Lancia-Beta
Att bildemontering har tuff rivalitet om att skrota bilar i Trollhättan är ingen nyhet. Olagliga exporter har försiggått under lång tid. Det rapporteras att alla fordon inte når bilskrotning i Trollhättan och polisen bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har påträffat en ny och trygg verksamhet med att skrota bilar som är försäkrade i Sverige.
Och handeln med utskeppning av skrotbilar i trafik ökar ständig. Suget efter prisvärda begagnade fordon som Lancia-Beta är större än nånsin. Fler, mer eller mindre organiserade, bilverkstäder införskaffar och lagar tillräckligt noga med beg. bildelar. Detta är självklart en motgång för de aktiva miljökämparna, som strider mot de höga koldioxidföroreningarna. I den rådande virus uppmaning och med nedskräpning av skrotbilar, att köra personbil i stället för att resa kollektivt, ökar engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet största prioritet. Så en Länsstyrelsen godkänd att skrota utländska bilar i Trollhättan ser med vemod hur en rostig miljö- och inte säker Lancia-Beta kör på sidan om sin bilskrot.