Idag existerar en del valmöjligheter till att överge en Lancia-Delta hos bilproducenterna eller på bilskrot i Trollhättan. Dessvärre har flertalet av de skilda valen beröring med den samordnade kriminaliteten. På ett antal år har odugliga skrotbilar blivit inkomstbringande objekt.
Majoriteten naturbetrodda minns förmodligen den förhållandet, då rasande människor lastade dem för att inte bärgade iväg fordonsvrak från angivna platser. Det var självfallet enkelt och lindrigt att parkera vraket i terrängen.
När den obligatoriska skrotbilspremien för bilskrotning i Trollhättan försvann ökade huvudbryet för klimatkansliet. Då klev regeringen in på plan med piskan i hand. Bilfabrikanternas ansvar att skrota bilar i Trollhättan gratis deklarerades och det skulle gälla alla fordon upp till 3,5 ton totalvikt. Hårda miljövillkor ställdes för sanering av miljökritiskt avfall. Det betyder att en bildemontering i Trollhättan kan konkurrera om en defekt Lancia-Delta.
Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Lancia-Delta hos bilskrotaren i Trollhättan
Biltillverkare ville avregistrera alla bilar med en 95-procentig recykling av en Lancia-Delta till ett evigt kretslopp. Efter många års intensivt jobb har Uttjänta Skoda-Citigo skapat arbetstillfälle för bilskrot i Trollhättan fullständigt. Därför har begäran på kompensation och mottagningsbevis omvandlats till en acceptabel ersättning för ett vrak på en etablerad skrot i Trollhättan. Men skrotningsprocessen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens brutala inblandning på bilskrot med självplock som avyttrar reservdelar. Kasserade bilar klassades som klimatfarligt avfall, och klimatförvaltningen bereddes i uppdrag att se till att de de hårda lagarna följs precist.
Bilskrotning och miljöhantering av en Volvo V70 hos en auktoriserad bilskrot i Trollhättan kunde inte utföras utan registreringsbevis och giltigt legitimation från bilägaren. Det förorsakade också, att nära hälften av landets bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av skrotbilar realiserats till de nya bestämmelserna. Nästan alla bilskrotar som hämtar följer klimatkraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Lancia-Delta och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bilåtervinnare i Trollhättan har konkurrenter om gamla Lancia-Delta
Att nedskräpning av uttjänta bilar och av en gammal Lancia-Delta är ingen nyhet. Förbjudna exporter har försiggått en god stund. Det rapporteras i Hallandsposten hur klimatinspektörer och polismyndigheten bara kan se på, hur värden för 1000-tals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har med övergivna bilar i Trollhättan en ny och ofarlig verksamhet vid sidan av knarkförsäljning. Och hantering med utrikeshandel av uttjänta bilar i trafik växer stadigvarande.
Suget efter prisvärda begagnade fordon som Lancia-Delta är högre än överhuvudtaget. Fler bokar hämtning av sin skrotbil på, verkstäder som förvärvar och dona tillräckligt strikt med begagnade delar. Detta är naturligtvis ett bakslag för de aktiva klimathjältarna, som krigar mot de stigande avgasföroreningarna. I den aktuella pandemins uppmaning, att åka personbil i stället för att använda buss, växer intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en legitimerad bildemontering i Trollhättan ser med dysterhet hur en rostig miljö- och trafikfarlig Lancia-Delta åker utmed sin bilskrot.