En kasserad Nissan-Maxima återvinnes med ersättning av bilskrot i Trollhättan

För ett antal år sen när man skulle skrota bilen i Trollhättan var risken stor att det kostade pengar. Nu för tiden är villkoren det omvänt.

Denna förändring har skett successivt. Det tog tid innan bilskrot i Trollhättan insåg det. Och det har fordrats hårda metoder från skilda samhällsorgan. För att spara lite kosing dumpades gamla rostiga skrällen på ett otal förbjudna platser.

En kasserad Nissan-Maxima återvinnes med ersättning av bilskrot i Trollhättan

När den statliga skrotbilspremien drogs in växte de naturfarliga dumpningarna. Ingen verkade vilja eller kunde hantera de övergivna bilarna. Då trädde Regeringen, Trafikverket och Miljöförvaltningen in med rasande tempo. I fokus låg Biltillverkare. De behöver bekosta skrotningen och bilproducenterna skulle dessutom samla in uttjänta bilar till utpekade platser. Därtill skulle de påbörja en förfaringssätt för skrota bilen med återvinning. Och bilproducenterna åtlyddes. Effekten ger en bilskrotning i Trollhättan chans att ge pengar för en risig Nissan-Maxima.

Materialåtervinning inbringar mer pengar på Nissan-Maxima för skrotföretagen i Trollhättan

Biltillverkare gavs föreskrifter om en 95-procentig retur av en Nissan-Maxima till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter många års energiskt jobb har detta mål med fordonsvrak nåtts med bra marginal. Därför har begäran på betalning bytts till att det finns bilskrot som betalar i Trollhättan.

Men skrotningsförloppet hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa inblandning hos återvinningsföretagen. Kasserade bilar klassades som naturkritiskt avfall, och naturförvaltningen gavs i uppdrag att tillse att de de kraftiga lagarna utfördes exakt. Återvinning med bilskrot som hämtar och miljöhantering av en Nissan-Maxima hos en bildemontering i Trollhättan samlar in utrangerade Skoda-Rapid med ersättning och inspekterades så noga att lagstridig verksamhet skulle droppa av.

Det förorsakade även, att nära 50 % av Sveriges bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omändringen av skrotning förverkligats till de nya bestämmelserna. En etablerad bildemontering i Trollhättan följer klimatkraven utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Nissan-Maxima och andra trotjänare är eftersträvade objekt.

Skrothandlare i Trollhättan tävlar om att köpa äldre Nissan-Maxima

Att bildemontering i Trollhättan har grym konkurrens om en defekt Nissan-Maxima är ingen nyhet. Kriminella exporter av bilskrot med självplock har försiggått under lång tid. Det framställs i Smålands Tidningen hur klimatinspektörer och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten har hittat en ny och trygg försörjning utan skrotningsintyg vid sidan av droghandeln. Och hantering med utskeppning av uttjänta bilar i trafik stiger ständig.

Suget av reservdelar och efter billiga begagnade bilar som Nissan-Maxima är högre än nånsin. Fler, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker inhandlar och reparerar tillräckligt strikt med begagnade bilkomponenter. Detta är definitivt ett bakslag för de aktiva miljökämparna, som strider med mottagningsbevis mot de växande koldioxidföroreningarna. I den aktuella pandemins vädjan, att köra personbil i stället för att resa kollektivt, stiger engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till familjen främsta option. Så en etablerad skrot i Trollhättan ser med sorgsenhet hur en avdankad klimat- och trafikfarlig Nissan-Maxima kör bredvid sin bildemontering.