Dumpade Nissan-Leaf ger pengar från bilskrot i Trollhättan

Regeringen har med ändrade riktlinjer sett till att en legal bilskrotning i Trollhättan kan lämna ersättning för bilskrotning och fragmentering av en uttjänt Nissan-Leaf. Men så har det inte alltid varit. För att spara sina surt förtjänta slantar har många fordonsvrak dumpats i naturen. Och när den obligatoriska skrotbilspremien avvecklades ökade också bilar som övergetts i skog och mark. Då slog myndigheterna till så det kändes för alla inblandade aktörer inom branschen.

Nya lagar till bilproducenterna med begäran på gratis skrotning och hopsamling inom fem mils sträcka från landets fordonsinnehavare. Certifierade skrothandlare skulle miljöinrättas till behandling av naturkritisk avfall och inspekteras årligen av stadens miljösektor. Många företag drogs in, men det var början till många skrotningsintyg för en äldre Nissan-Leaf på en skrotfirma i Trollhättan.

Materialåtervinning ger högre intäkter på Nissan-Leaf hos skrotfirmorna i Trollhättan

Biltillverkare gavs anvisningar om att skrota bilen i Trollhättan med en nästan fullkomlig retur av en Nissan-Leaf till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter många års febrilt jobb har detta mål uppnåtts med god marginal. Därför har krav på betalning ersatts av en acceptabel ersättning för övergivna bilar på en etablerad bildemontering i Trollhättan. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens brutala påtryckningar på skrothandlarna.

Uttjänta fordon stämplades som miljövanskligt avfall, och klimatmyndigheten bereddes i uppdrag att se till att de de kraftiga normerna verkställdes exakt. Skrotning och avregistrering av en Nissan-Leaf hos en legal bilskrot med självplock i Trollhättan miljöanpassades och övervakades så noga att lagstridig business skulle droppa av.

Det förorsakade också, att nära hälften av Sveriges bildemonteringar måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av bilskrotning realiserats till de nya riktlinjerna. En legal bilskrot i Trollhättan följer miljökraven utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Nissan-Leaf och andra trotjänare är önskade föremål.

Skrotföretagen i Trollhättan slåss om att få tag i äldre Nissan-Leaf

Bilskrot i Trollhättan återanvänder delar från Nissan-Leaf

Att skrota utländska bilar i Trollhättan har tuff rivalitet om en murken Nissan-Leaf är ingen ny information. Illegala utskeppningar med Volvo V70 har försiggått länge. Det framställs i Internationalen hur naturgranskare och aina bara kan se på, hur värden för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier.

Den samordnade kriminaliteten har påträffat en ny och ofarlig inkomstkälla vid sidan av droghandeln. Och hantering med export av skrotbilar i trafik stiger oavbrutet. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Nissan-Leaf är mer än nånsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker förvärvar och fixar tillräckligt ordentlig med begagnade bilreservdelar.

Detta är naturligtvis ett bakslag för de aktiva naturkämparna, som slåss mot de höga avgasutsläppen. I den rådande pandemins vädjan, att färdas med bil som alternativ för att använda spårvagn, växer intresset för köp av en billig andrabil till hushållet högsta option. Så en behörig bilskrot som hämtar i Trollhättan som utfärdar mottagningsbevis ser med vemod hur en uttjänt miljö- och trafikfarlig Nissan-Leaf åker utmed sin skrot.