Brottslig export av Lancia-Fulvia med körförbud minerar bilskrot i Trollhättan

Det är inte alla som fick 2 000 kronor i ersättning för bilskrot av en Lancia-Fulvia hos en av Länsstyrelsen godkända bilåtervinnare i Trollhättan. För det är ju inte så lång tid sedan man var tvungen att betala för att bli av med fordonsvraket på ett legitimt sätt. Förvisso gottgjorde staten en del till bilskrotar med självplock, men det räckte inte till hela omkostnaden.

Genom bortforsling med att dumpa fordonet i skog och mark kunde en krogsväng finansieras. Och det kunde till och med bli 2, när den allmänna skrotpremien uteblev. De här destruktiva naturhandlingarna hindrade Transportstyrelsen till att ta av sig silkesvantarna. Raka och effektiva krav riktades om avregistrering av skrotbilar till Fordonstillverkare genom nya stabila lagar. De skulle skrota bilar i Trollhättan från nuvarande tid och betala alla skrotningar utan kostnad. Därjämte bands de till en gynnsammare återanvändning med bildelsbasen av en värdelös Lancia-Fulvia.

Skrotning av äldre bilar ger högre intäkter på Lancia-Fulvia för bildemonteringen i Trollhättan

Fordonstillverkare bereddes att skrota bilar med återvinning och en 95-procentig retur av en Lancia-Fulvia till en evig kretslopp i nytillverkning. Efter massa års intensivt arbete har denna intention uppnåtts med bra marginal. Därför har krav på kompensation ersatts av en godtagbar ersättning för ett vrak. Men skrotningsutvecklingen och bildemontering i Trollhättan hade inte lyckats med alla fordonsvrak utan Transportstyrelsens brutala inblandning på bilskrotarna. Kasserade bilar karakteriserades som miljöriskabelt avfall, och naturadministrationen gavs i uppdrag att se till att de de hårda bestämmelserna följdes precist.

Brottslig export av Lancia-Fulvia med körförbud minerar bilskrot i Trollhättan

Anläggning för bilskrot i Trollhättan och miljöhantering av en Lancia-Fulvia naturjusterades och kontrollerades så noga att olaglig business skulle upplösas. Det förmådde också, att nära femtio procent av Sveriges skrothandlare måste lägga ned sin verksamhet.

Numera har omändringen av återvinning och bilskrotning i Trollhättan genomförts till de nya normerna. En behörig skrotfirma följer klimatkraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Lancia-Fulvia och andra trotjänare är eftersträvade föremål.

Bildemonteringar i Trollhättan gör vad som helst för att skaffa äldre Lancia-Fulvia

Att mottagningsbevis för bilskrotning i Trollhättan har kärv rivalitet om en murken Lancia-Fulvia är ingen ny upplysning. Förbjudna exporter utan skrotintyg har försiggått under lång tid.

Det framställs i Veckans Affärer hur miljökontrollanter och länsman bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten sysslar numera med begagnade reservdelar och har lokaliserat en ny och ofarlig inkomstkälla vid sidan av droghandeln. Och handeln med utrikeshandel av uttjänta bilar i trafik stiger ständig. Efterfrågan efter en kasserad Skoda-Octavia återvinnes med ersättning av bilskrot i Trollhättan. personbilar som Lancia-Fulvia är större än någonsin. Några, mer eller mindre organiserade, verkstäder handlar och dona tillräckligt strikt med beg. reservdelar.

Ersättningen för defekta Skoda-Karoq varierar hos etablerad bilskrot i Trollhättan

Ersättningen för defekta Skoda-Karoq varierar hos etablerad bilskrot i Trollhättan

En certifierad bilskrotning i Trollhättan har en kraftig del i skrotningen av en söndrig Skoda-Karoq. Men det är inte så många år sedan bil demontering uteslutande bestod av återvinning av begagnade bildelar. 

Besiktningen i Uddevalla yrkar ofta på byte av strålkastare i Renault-Torino på bilskrot

Besiktningen i Uddevalla yrkar ofta på byte av strålkastare i Renault-Torino på bilskrot

Det är meningslöst att räkna med en bilskrot har absolut varaktighet för en strålkastare i Uddevalla för en gammal Renault-Torino. Detta gäller förmodligen för alla detaljerade reservdelar.

Detta är definitivt en motgång för de aktiva naturhjältarna, som bokar hämtning av skrotbilar från företag med miljövänliga fordon. I nuvarande virus uppmaning, att köra personbil som alternativ för att använda kollektivt, stiger engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till hushållet främsta option. Så en etablerad bilåtervinning i Trollhättan ser med sorgsenhet hur en rostig klimat- och trafikfarlig Volvo V70 kör på sidan om sin anläggning.