Kontrollerad bilverkstad i Trollhättan ökar förtroendet

Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från registrerade varumärken till falska “företag” med skattefri redovisning. Den snedvridna kampen om kunderna förekommer på bilskrot i Trollhättan och i många andra sektorer. Och det behövs ingen stor kännedom att hålla Myndigheterna utanför de väl synliga men oregistrerade eller bulvan-ägda “bolagen”. Det finns mer fel och fuffens hos företag, som är relativt dåligt för bilföretagen. Sjukt höga offerter, medvetet fusk med inte uträttat arbete samt krav på ersättning av hopdiktade fel, bör sända en stor del av branschen till skattemyndigheterna. De registrerade bilverkstäderna i Trollhättan jobbar enligt lag kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke som exempelvis Lancia-Beta, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha fattat, att den glada tiden är slut. Kvällstidningens avslöjade av mygel och svek igenom riggade personbilar hos sju av 8 företag som jobbar med bilar i Sverige. Det startade handlingskraften hos berörda myndigheter.

Kontrollerad bilverkstad i Trollhättan ökar förtroendet

Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “gammal Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “skrota bilen betalning”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för uttjänta Skoda-Karoq. Enligt miljöbalken garanterar ägaren för sin SAAB-9.5 tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna

Bolag som jobbar med personbilar i Trollhättan levererar skilda egenskaper

Hallå Konsument och Arn & Company AB har beivrat aktörer som håller på med bilreparationer och skrota bilen i Trollhättan vid många tillfällen för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrens-kontraktet “Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassifikation med mottagningsbevis till sina medlemmar. Normen startar med bestämda kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och utomstående av erfarna inspektörer. Alla legitimerade bilverkstäder i Trollhättan får medgivande att signera “Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilverkstäder som arbetar med personbilar i Trollhättan dra till sig uppståndelse

Via Konsumenternas intrång är det inte svårt att separera 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Trollhättan. Bland de auktoriserade återfinns märkesverkstäder med relativt dyra lagningar. Möjligtvis beror det på att bara originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till avsevärt billigare komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bolagen” som väcker mest entusiasm. Deras priser är fenomenala. Begagnade bildelar nerskruvna från en bilskrot med självplock ger troligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa naturkrav i bilskrotsbestämmelsen drevs många bilskrotar som hämtar att avveckla eller skifta nisch till bilrestaurering som ersättning för bilskrotning i Trollhättan. Och det förekommer än idag skrotföretag med förbjudna insamlingsområden för ägare, som ska skrota bilen. Otaliga skrotbilar förs åter i trafik igenom manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som “gammal Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “skrota bilen betalning“, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt intresse för uttjänta bilar. Enligt miljöbalken garanterar ägaren för sin skrotbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotintyg och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Trollhättan utnyttjas.