Förbättrad kvalitet hos bilverkstäder i Trosa

Numera försöker fordonsverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Tyvärr grundas dessa på den krassa verkligheten. Teknikens Värld redogör om en riggad fälla för bestämda företag runt om i landet. Och utgången är sorgligt. Ofattbara sju av 8 granskade bilverkstäder mäktade inte ställa allt till rätta vid bilservicen. En del hittade till och med på egna brister som inte förekom, men reparerades mot ersättning. AD Bilverkstad anklagades som en av syndarna. Och det är många tusenlappar som ägare plockas på. Fusk har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Trosa. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motsatsförhållande är de mindre uppdiktade och billiga ”bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande redovisning.

Bilverkstäder i Trosa levererar olika kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tillfällen för att få stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackuppgörelsen ”Bilföretagens reparationsparametrar.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tilltro. Det medförde MRF och Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Normen bygger på periodiska kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både internt och externt av rutinerade inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Trosa får tillstånd att stämpla ”Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små Bilverkstäder som sysslar med bilrestaurering i Trosa skapar entusiasm

Via Konsumentverket inblandning är det inte svårt att urskilja två annorlunda bilverkstäder i Trosa. I kretsen av de behöriga återfinns märkesverkstäder med mycket dyra reparationer. Eventuellt beror det på att enbart originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har möjlighet till betydligt mer prisvärda komponenter och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bilföretagen” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Begagnade reservdelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör majoriteten av besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda miljöföreskrifter i bilskrotningsförordningen pressades otaliga skrotnings företag att stänga eller ändra nisch till fordonsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med lagstridiga uppsamlingsområden för bilägare, som skall skrota bilen. Flera uttjänta bilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med god skattefri förtjänst. Annonser i Vi-Bilägare, som ”trasig Saab bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra betalning för trasiga fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för fordon som är skrot. Enligt miljöbalken borgar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Trosa utnyttjas.