Nya branschöverenskommelser för bilverkstäder i Trelleborg

Att hälsa på en verkstad i Trelleborg, för att fixa ett fel under garantitiden, utarmar inte någon bilägare. Det är biltillverkarens skyldighet att avhjälpa alla felaktigheter under denna tidsperiod. Men en auktoriserad bilverkstads färdighet att ta bra betalt håller en smart bilägare borta vid andra tillfällen. Bilverkstäder runt om i landet har under flera år klandrats för fusk, som i en del fall kan betraktas som bedrägerier. Bilmännens Riksförbunds hemliga och kanske slipade kontroll pekar på ett förbluffande utslag. Sju av åtta företag blåste sina kunder rejält. På senare år har aktörer som håller på med bilreparationer dessutom ökat sitt intresse för bilar som tjänat färdigt. Ändamålet med detta är att återinföra, de äldre trafikskadliga och miljöförstörande, personbilar i trafik.

Företag i Trelleborg tillhandahåller olika egenskaper

Konsumentverket och ARN har ingripit företag som jobbar med bilar vid många stunder för att medföra ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackkontraktet ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att upprätta ökad anseende. Det orsakade MRF och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Standarden bygger på bestämda kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av kunniga inspektörer. Alla ackrediterade bilverkstäder i Trelleborg får tillstånd att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder som sysslar med fordon i Trelleborg skapar engagemang

Genom Konsumentverket intrång är det lätt att skönja två annorlunda bilverkstäder i Trelleborg. Bland de behöriga återfinns auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra lagningar. Förmodligen beroende på att bara originalreservdelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till avsevärt billigare bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilföretagen” som väcker mest entusiasm. Priserna de har är fantastiska. Beg. reservdelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda klimatanspråk i återvinningsförordningen pressades flera bilskrotar att avveckla eller skifta kurs till personbilsreparationer som alternativ för bilskrotning. Och det förekommer alltjämt bilskrotar med kriminella uppsamlingsområden för bilinnehavare, som ska återvinna sin bil. En del uttjänta bilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olagligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”kasserad Fiat hämtas gratis”, eller ”stor betalning för trasiga personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt miljölagen garanterar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Trelleborg används.