Företag som jobbar med bilar i Malå kan indelas i 3 kategorier. En certifierad bilverkstad eller en auktoriserad sådan har förr i tiden haft monopol att serva eller reparera ett bilmärke under garantitiden. En obunden bilverkstad konkurrerar genom att bjuda ut sin service till olika bilmodeller. Den tredje exemplet är oftast ett påhittat bluff företag med diffus redogörelse. Det har pågått flera turer runt de olika bilverkstäderna duglighet och ärlighet både för utfört jobb som debitering. Vissa har avslöjats för avgifter av ej genomförda reparationer. De tillfogade ryktena kan härledas till “Expressen” av manipulerade anmärkningar hos tio bilar. Analysen visade åttio procent fel men är tyvärr för liten för att statistiskt bedöma sakförhållandet. Dessvärre kastar den dock tvivel mot alla aktörer. Och det drabbar även seriösa aktörer som håller på med bilreparationer i Malå. Så förekommer vissa “firmor” i sverige, som genomför arbeten för drömpriser i och med avsaknad av redovisning.
Verkstäder i Malå levererar olika kvalitet
Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid flera stunder för att bringa stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensavtalet “Bilföretagens renoveringsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att åstadkomma högre tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Standarden bygger på regelbundna egenskapsinspektioner, som kommer att ske både inifrån och utifrån av duktiga kontrollanter. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Malå får licens att stämpla “Godkänd Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små företag som håller på med fordonsreparationer i Malå dra till sig uppståndelse
Via Konsumentverket ingripande är det okomplicerat att separera 2 olika bilverkstäder i Malå. I kretsen av de ackrediterade finns märkesverkstäder med relativt kostsamma lagningar. Eventuellt beroende på att uteslutande originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till betydligt billigare reservdelar och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Beg. reservdelar demonterade från en skrot med självplock ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda klimatföreskrifter i återvinningsförfattningen tvingades flera bilskrotar att sluta eller skifta fokus till fordonsrestaurering snarare än för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med kriminella uppsamlingsställen för fordonsinnehavare, som behöver skrota en bil. Flera skrotbilar återförs i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olagligt med god intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “uttjänt Lanzia hämtas utan kostnad”, eller “hög betalning för defekta fordon”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt engagemang för skrotbilar. Enligt klimatlagen garanterar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte certifierade bilverkstäder eller bildemonteringar i Malå anlitas.