I och med fordonens allt mer el delar krävs det vanligtvis en påhälsning hos en märkesverkstad i Mantorp för att rätta till mindre brister. Ingen tänker på lagningskostnader under garantitiden. Bilfabrikantern ersätter, så det är bara att överlämna fordonet till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra fakturor. Genom Bilmännens Riksförbunds riggade inspektion upptäcktes bedrägerir, som gav bilföretagen ett skamfilat rykte. Det visades, att cirka nittio procent av bilföretagen med flit blåste sina kunder på svindlande belopp. Att några uppdiktade företag som jobbar med bilar reparerar skrotbilar från Mantorp till trafik- och miljöhotande fordon, tilltalar inte heller en klimatkämpe.
Företag i Mantorp levererar olika egenskaper
Konsumenternas och ARN har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal situationer för att medföra stadga i en djungel av branschens bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschavtalet “Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att upprätta högre tilltro. Det orsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utforma ett nytt sortimentsklassifikation till företagen. Modulen grundar sig på återkommande egenskapskontroller, som kommer att ske både internt och utifrån av erfarna inspektörer. Alla behöriga bilverkstäder i Mantorp får licens att märka “Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.
Små bilföretag som sysslar med bilar i Mantorp skapar uppståndelse
Via Konsumentverket ingripande är det enkelt att märka 2 skilda bilverkstäder i Mantorp. Bland de legitimerade existerar behöriga verkstäder med väldigt saltade kostnader för renoveringar. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har access till mycket billigare bildelar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “företagen” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är makalösa. Beg. reservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda miljöföreskrifter i bildemonteringsstadgan pressades otaliga skrotnings företag att stänga eller lägga om inriktningen till fordonsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer än idag bilskrotar med förbjudna insamlingsställen för bilägare, som måste skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet olagligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som “fördärvad Renault bärgas utan kostnad”, eller “bra ersättning för kasserade bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen garanterar bilinehavaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte ackrediterade bilverkstäder eller skrotar i Mantorp anlitas.