För några år sedan författades spaltkilometer om äldre dumpade Lancia-Voyager, som de värsta skrota bilen Stenungsund miljöbovarna i modern tid. Och det förekom absolut fakta i de flesta artiklarna. I trafiken är de gamla fordonen ordentligt större bovar för klimatet. I sällskap med växthusgaser vräker de äldre åken ut stor kvantitet av koldioxid. omvandlingen, som medför tragedier, kan idag associeras till temperaturhöjande klimatpåverkan som koldioxidutsläppen orsakar. En välkänd forskare uppmanar alla bilinnehavare till bilskrotning efter tio år. En sån aktion skulle förbättra miljön så långt att utvecklingen skulle stoppas. Av den orsaken är det ett dödsstöt för klimatet idag. Gamla billiga besiktigade Lancia-Voyager säljs och Honda-NSX fungerar som skrotbil, och människor står i turordning för att lägga pengar på dessa. Men den upp och nedvända tillvaron har sin förklaring i rädslan för den fruktade covid-19.
Lancia-Voyager konkurrerar med kollektivtrafiken
Vanliga råd från Regeringen, som 2 meters distans också munskyddens lägre betydenhet, har höjt gemene mans ovilja att använda spårvagn. Att myndigheterna också föreslår allmänheten att skrota bilen gratis ändrar inte skepticismen. Men alla av familjemedlemmarna har inte tillgång till något fordon. Därför är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ännu en körduglig Lancia-Voyager, så att alla i familjen kan färdas på ett tryggt sätt. För rekommendationerna i all ära, funktionera nog 2 m-föreskriften för sittande människor. Men för folk i trafik på svårframkomliga utrymmen låter det mer som en önsketänkande. Därför skall inskaffande av en andrabil särbehandlas.
Uttjänta Lancia-Voyager rullar vidare
Prisvärda besiktigade Lancia-Voyager med höga växthusgaser och oduglig trafiktrygghet kan i en del fall betraktas som skrotbilar. Förutom att skrota fordonsvrak har de blivit lockande för den samordnade brottsligheten för laglös utförsel i första hand till Mellanöstern. Där är utdelningen sisådär tio gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet mindre verkstäder, som med ringa reparationer från delar på bilskrot Stenungsund kan få de uttjänta Lancia-Voyager godkända igenom en bilbesiktning. Så kampen förekommer redan för familjefadern, som är på jagande efter en prisvärd gammal andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Lancia-Voyager
Auktoriserade bilåtervinnare, som mestadels skrotar övergivna bilar för miljön, lockar fordonsägare med höga betalningar. Några naturvänner har valt att överlämna bilarna här med gott samvete, igenom att upphöra med ytterligare åkande av klimatfördärvande och lägre trafiktrygga personbilar. Men genom ångesten att använda allmänna bussar har den stora efterfrågan höjt priserna. De uttjänta bilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Miljö och trygghetsförfrågan är sekundärt av hushållets säkerhet under tvungna resor. Så de här prisvärda begagnade Lancia-Voyager säljs till köande köpare. Ur miljösynpunkt vrids klockan tillbaka otal decennier. Och frågan är omöjlig att undvara. Kommer den att stanna där för alltid?