Det var en tid sedan, en fordonsinnehavare var tvungen att betala för bilskrotning i Stenkullen. Dessförinnan begick emellertid en ägare en härlig besparing genom att dumpa uttjänta bilar i skogen. Förutom den hemska anblicken medför de här fordonsvraken omedelbara miljökomplikationer igenom läckande glykol. Men besvären startade när den statliga bilskrotningspremien drogs in. Då införde Miljövårdsverket med stort oväsen. En fordonsinnehavare skulle kunna utföra överlämna skrotbilen i Stenkullen avgiftsfritt.
Uttjänta bilar skulle föras in och demonteras. Bilproducenterna ansågs vara ansvariga. Dessa riktade sig omedelbart med kraftiga ultimatum till bilskrotarna. Endast några fick legitimation att utge skrotningsintyg för avfärdande på Trafikstyrelsen. I utbyte var de beordrade att verkställa kostnadsfri bildemontering i Lerum. Påföljden kom som en blixt från klar himmel. Massor av närbelägna skrotfirmors enda utväg var att avveckla och lägga ner aktiviteten och stämpla in som arbetslösa.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Stenkullen
Biltillverkarna fick uppdraget att strukturera myndigheternas villkor för bilskrotning i Stenkullen. Utöver det gavs riktlinjer till uppsamling och demontering av fordonsvrak, som ofta förkastats i omgivningen. Ursäkten för de här naturförsyndelser var bilinnehavarens kostnadsbesparing för bilskrotningen. Flertalet publicerade rapporter i Filipstads Tidning anklagade Miljövårdsverkets oaktsamhet att hindra dessa ofog. Och detta uppgavs som en av orsakerna i den nya lagen med kostnadsfri bildemontering i Stenkullen.
Bilretur erhöll uppdraget att stifta en institution, som kunde effektuera ställda syftemål. Så de första verkligt certifierade bilskrotarna formades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att utställa mottagningskvitto med skrotningsintyg förekommer inte idag. En behörig bildemontering får sin behörighet från Transportstyrelsen. En ansökan ska tillstyrkas av klimatförvaltningen, som inspekterar att den kommande fordonsåtervinnaren lyder Naturvårdsverkets villkor enligt “Bilskrotningsförfattningen”.
Bilskrotning i Stenkullen ger ersättning
En kasserad bil som är övergiven stämplas som naturfarligt avfall, och skall fraktas och saneras på en skrotfirma i Stenkullen, efter de tuffa Länsstyrelsens villkor. Dessa demonstrerar i sin helhet hur de diverse företagens konstruktioner skall utformas för att accepteras. Lika omsorgsfullt redovisas rensning av miljögiftiga komponenter, spolarvätskor och substanser. Skrotning, skötsel och magasinering tvingas accepteras av klimattillsynsman varje år. Efter tömning av skadliga ämnen är fordonsvraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan sänds till fragmentering och återvinning. I dag är målet nittiofem % retur till ett ideligen kretslopp i nyframställning nått.
Och det innebär att fordonsinnehavarna kan skrota bilen i Stenkullen hos bilskrot i Lerum med ersättning, som kan ge ett par tusenlappar för en uttjänt bil. Före skrotning av fordonet tillåter några bilskrotar självplock av begagnade bildelar. Shoppare kan finna delar till en Nissan till rena vrakpriser. Det existerar även auktoriserade bilbärgare, som transporterar bilar, för återvinning av personbilar i Stenkullen, med betalning. Lagar för hanterande av det klimataggressiva avfallet finns i Trafikverkets speciella tillstånd till bärgningsföretaget. En framtida beställare kan enkelt checka det här på lejda rörelsens nätsida inför tjänst.