Besiktning i Lidköping föregår bilskrotning

Först ett besök för fordonskontroll i Lidköping, därpå dyra lagningar på en bilverkstad, efter noggrann tänkande att skrota bilen på närmaste certifierad bilskrot. Många av de 35 % fordonsägare, som får allvarliga 2 i bilprovningens rapport, vid den obligatoriska granskningen, måste ombesikta bilen inom en månad. Och sedan lång tid tillbaka gäller det vad 12 månad för de flesta. Regeringen grundade den obligatoriska bilbesiktningen i mitten av 1960-talet.

Men fordonsbeståndet växte det stelbenta företaget över huvudet. Så privatiseringen år 2010 kom som ett brev på posten. Allt mer ökade telefontider för att boka och avbokningar medförde massa påtvingade körförbud, som uppdagade organisationens misslyckande. Många nyetablerade inspektionshallar skiftade emellertid snabbt på den negativa trenden. Med ett drop-insystem istället för bokning av personbilsgranskning i Lidköping, löstes många besvär för nöjda bilägare.

Förändrade regler för personbilsinspektion i Lidköping resulterar vanligtvis till vite

Men flera förordningar har just justerats. Nu innefattar inte besiktningstiden grundad på registreringsnumrets slutsiffran. Inte heller är den bindande kallelsen kvar. Så det gäller för fordonsinnehavaren själv att bevaka tidpunkten för personbilsundersökning i Lidköping.

Misslyckas man med detta erhåller fordonet körförbud. Och skulle personbilen stoppas av polisen, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är bilinnehavarens ansvar att känna till detta sakförhållande. Statens inkomster bedöms emellertid stärkas med över en miljard kronor från försumliga bilägare.

Fordonsinnehavare beslutar själv tillfälle för personbilsgranskningen i Lidköping

Men man kan själv bestämma, när den första kontrollen i Lidköping behöver verkställas. Senast trettiosex månader efter att personbilen tagits i bruk skall detta ske. 2 gången är efter tjugofyra månader.

Därpå skall personbilen provas årligen. På Transportstyrelsens internetplats kan datumet lätt hittas. Öppna deras hemsida och slå registreringsnumret, så finns tiden där. Felen eller defekterna som hittas delas in i tre nivåer. En klass 1-påpekande har den betydelsen att den behöver lagas före nästa års-kontroll. Ett kategori två-anmärkning medför, att det tvingas repareras inom en månad med efterkontroll som följd.

Klass tre-anmärkning är ett säkerhetspåpekande, som medför körförbud direkt. Fordonet får inte köras från fordonsgranskningen i Lidköping. Det här leder ofta till återvinning på en bildemontering, som har licens att skrota fordon med skrotningsbevis för bortplockning från Transportstyrelsen register. Notera att flera glömmer att reparera enkla kategori ett-anmärkningar. Men sådana flyttas upp en kategori med fordran på ombesiktning vid annalkande besiktning.

Besiktning i Lidköping föregår bilskrotning

Meningslösa brister observeras av fordonsbesiktningen i Lidköping

Det finns tid och pengar att spara vid en lätt okulärkontroll inför bilbesiktningen i Lidköping. Märkligt nog är det defekter med lätta åtgärder, som uppdagar nivå 2-felen. Att fixa lampbyte medför en del tillfällen, att bilen godkänns utan efterkontroll för fordonskontrollen i Lidköping.

Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs efteråt av positions- och halvljus-anmärkningar. Skifte av en söndrig lykta kan möjligtvis synas påfrestande för många. Men det finns enkla anvisningar med filmer för flera av fordonsmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att motorlampans larmbelysning på instrumentbrädet inte släcks. Många fordonsinspektörer spårar den luriga knepet att ta bort glödlampan.

Men felaktigheten visar på, att motorn drar omotiverat mycket drivmedel, så koldioxidföroreningar ökar möjligtvis över vad som är okey. Sonden sitter på avgasröret vid katalysatorrenaren och är okomplicerad att byta. Den kan inhandlas till Volvo från Bildelaronline24.se under 700 kronor. Risken är stor att det här enkla felet kan uppfattas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan kostnaden för en del bilmärken överskrida trettio tusen kronor. Också påpekanden på däckdjup är återkommande för bilinspektionen i Lidköping.

Statistiskt är det en del som måste på ombesiktning med nya däck. Det är konstigt, i och med att det är väldigt enkelt att checka för bilägaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönster på sommarväglag och tre mm på vinterväglag. Friktionen mot vägbanan minskar på däck under 3,0 millimeter. Så utprovning under kalla dagar kan förorsaka onödiga problem. Men med lätta verktyg kan omkostnaden, på grund av den årliga bilgranskningen i Lidköping, förbli låg av den smarte bilinnehavaren.