Det nya miljöfilosofin har förr avvisat gamla fordon som Fiat-Stilo till en bildemontering. Men nu har ett antal årtiondens miljöjobb förändrat sakläget. Det är väl känt att gamla uttjänta bilar är den främsta bidragande skälet till de ökande föroreningar i luften. Koldioxiden åstadkommer växthuseffekten med smältande ismassa, och ändrar miljön med naturförstörelse i släptåget. Statens pådrivning, som ökade dieselutgifter och bilskatter samt skatt på trängsel har tvingat bilinnehavare att tänka om mot elektrifierade bilar. En naturforskare på Motormännen påstår, att Fiat-Stilo som nått elva års livslängd rekommenderas överlämnas till en auktoriserad bildemontering för demolering och demontering, för att klimatet överhuvudtaget skall kunna räddas. Allt det här har gjort att en del sålt hushållets andrabil och åker med allmänna bussar framförallt till jobbet. Men den aktuella epidemin har förändrat den aktuella processen dramatiskt. Försäljningen av prisvärda begagnade Fiat-Stilo är suget enormt stort. Kunderna annonserar om att köpa dessa bovar. Hur kan denna omständighet vara rimlig?
Fiat-Stilo konkurrerar med kollektivtrafiken
Allmänna inrådan från Folkhälsomyndigheten, som 2 m avstånd samt munskyddens lägre relevans, har höjt allmänhetens olust att åka allmänna bussar. Att folkhälsomyndigheten också rekommenderar privatpersoner att köra bil rubbar inte misstrogenheten. Men hälften av hushållet har inte tillgång till något fordon. Fördenskull är det mer centralt än allt annat att få tag i ytterligare en körduglig Fiat-Stil, så att alla familjemedlemmar kan åka på ett tryggt vis. För rekommendationerna i all heder, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande människor. Men för människor i rotation på besvärliga ytor gestaltas det mer som en framtidsvision. På grund av detta skall köpandet av en andrabil prioriteras som nummer ett.
Uttjänta Fiat-Stilo rullar vidare
Billiga kördugliga Fiat-Stilo med stora CO2gaser och oduglig trafiksäkerhet kan i en del fall betraktas som uttjänta bilskrot bilar. Bortsett från att skrota fordon har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för otillåten export särskilt till Mellanöstern. Där är förtjänsten i det närmaste 10 gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har öppnats flertalet mindre bilverkstäder, som med ringa medel kan få de uttjänta Fiat-Stilo godkända genom en bilbesiktning. Så konkurrensen finns allaredan för familjefadern, som är på jagande efter en billig äldre andra-bil.
Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Stilo
Ackrediterade skrotfirmor, som vanligtvis kasserar personbilen för återvinning, frestar bilägare med stora betalningar. Några miljökamrater har utsett att lämna personbilarna här med gott samvete, genom att hejda ytterligare farande av naturfördärvande och mindre trafiksäkra fordon. Men via fasan att åka tåg suget efter den gamla bilen ökat priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Klimat och ärenden kommer i skuggan av familjens trygghet under tvungna resor. Så de här prisvärda kördugliga Fiat-Stilo säljs som aldrig tidigare. Ur klimatsynvinkel vrids klockan tillbaka flera årtionden. Och frågan är essentiell. Kommer det förbli så här för evigt?