Detta var förr när en bilägare var tvungen att bekosta för att bli av med en uttjänt bil i Rödeby. Tidigare gjorde emellertid en bilägare en god kostnadsbesparing igenom att dumpa sin bil i skogen. Frånsett den hemska uppenbarelsen innebar dessa skrotbilarna ögonblickliga miljöproblem igenom läckage av motorolja. Men besvären började när den statliga bilskrotningspremien drogs in. Då införde Miljövårdsverket med buller och bång. En bilägare skulle ha möjlighet att få överlämna skrotbilen Rödeby kostnadsfritt. Bilvraken skulle föras in och skrotas. Bilproducenterna pekades ut som ansvariga. Och dessa riktade sig direkt med kraftiga krav till skrotarna. Bara en del fick auktorisation att avge skrotningsbevis för bortplockning på Trafikstyrelsen. I utbyte var de tvungna att ordna avgiftsfri demontering av bilen i Rödeby. Resultatet kom som ett brev på posten. Massor av närbelägna skrotfirmors enda val var att avveckla och lägga ner aktiviteten och söka nytt jobb.
Ny organisation underlättar för bilskrotning i Rödeby
BilSweden erhöll uppdraget att anordna Länsstyrelsens fordran för demontering av personbilar i Rödeby. Utöver det gavs anvisningar till insamling och bilskrotning av skrotbilar, som ofta övergavs i omgivningen. Skälet för de här klimatförsyndelser var bilägarnas besparing av kostnaden för att skrota bilen. Många skrivna nyhetsskildringar i Aftonbladet anklagade Trafikverkets lättvindighet att stoppa dessa ofog. Detta deklarerades som en av skälen i den nya lagen med gratis bilskrotning i Rödeby. Bilretur fick i uppgift att skapa en sammanslutning, som behärskade verkställa ställda avsikter. Så de första faktiska auktoriserade bildemonteringarna frambringades i Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Men deras monopol att utfärda mottagningsintyg med skrotningsintyg finns inte nuförtiden. En lämplig bilskrot får sin behörighet från Länsstyrelsen. En skriftlig begäran måste tillstyrkas av miljöstyrelsen, som synar att den kommande bilskroten följer Länsstyrelsens krav enligt “Bilskrotningsbestämmelsen”.
Bilskrotning i Rödeby ger ersättning
Ett uttjänt fordon kategoriseras som miljövådligt avfall, och skall bortforslas och befrias från skadliga ämnen på en bilskrot i Rödeby, efter de tuffa myndighetskraven. Dessa instruerar i detalj hur de olika bildemonteringarnas byggnader skall skapas för att godkännas. Lika minutiöst skildras rensning av miljögiftiga komponenter, vätskor och material. Demontering, behandling och magasinering ska sanktioneras av miljötillsynsman varje år. Efter demontering av hälsofarligt material är fordonsvraket inte längre ett miljöskadligt avfall utan fraktas till uppdelning och smältning. I dag är målet nittiofem % recession till ett evigt kretslopp i nytillverkning åstadkommit. Det innebär att fordonsägarna kan skrota en bil i Rödeby med betalning, som kan uppgå till flera tusen kronor. Före återvinning av bilen accepterar vissa skrotar att skruva ner bildelar själv från skrotbilen. Besökare kan hitta bildelar till en Iveco till rena vrakpriser. Det finns dessutom certifierade bärgare, som transporterar bilar, för skrotning i Rödeby, med kompensation. Regler för skötsel av det klimatfarliga avfallet förekommer i Trafikstyrelsens särskilda behörighet till bärgaren. En tillkommande kund kan enkelt kontrollera detta på lejda företags sajt inför beställningen.