Fiat-Albea lämnas inte till återvinning

En äldre Fiat-Albea har utan förvarning blivit eftertraktad på försäljningsmarknaden.En hotande situation, som coronapandemin, kan kvickt förändra på etablerade uppförande och behandlingssätt. Och det är den sjuka rädslan för någon företeelse som oftast framkallar en dominoeffekt. Bilkörning gentemot åka kollektivt är ett exempel. Idag saluförs mycket få nya personbilar till privatkunder, medans handel för kördugliga Fiat-Albea är superstark. Statens beslut om chockhöjda bilskatter och bränslepriser och introduktion av trängselskatter har flyttat bilresor till kollektiv åkning. Familjens andra-bil har skiftats till något annat. Men mitt i det vanliga vardagslivet kommer föreställningar som kastar omkull alla vedertagna föreställningar.

Fiat-Albea konkurrerar med kollektivtrafiken

Globala rekommendationer från Regeringen, som två m distans och munskyddens lägre innebörd bilskrot, har ökat gemene mans olust att resa allmänna bussar. Att riksdagens också rekommenderar vanligt folk att köra bil förändrar inte misstrogenheten. Men alla av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Av den orsaken är det mer betydelsefullt än allt annat att ordna fram ännu en gammal Fiat-Albea, så att alla i hushållet kan färdas på ett tryggt vis. För rekommendationerna i all anseende, funktionera nog 2 m-föreskriften för sittande människor. Men för människor i rörelse på svårframkomliga utrymmen låter det mera som en framtidsvision. På grund av detta bör förvärvande av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Fiat-Albea rullar vidare

Prisvärda kördugliga Fiat-Albea med höga koldioxidavgaser och usel trafiksäkerhet kan i många fall gälla som skrot. Med undantag av att återvinna bilen har de blivit lockande för den förbjudna brottsligheten för lagstridig utförsel framför allt till Mellanöstern. Där är vinsten i det närmaste 10 gånger mer än liknande svenska priser. Och det har öppnats en mängd små verkstäder, som med enkla renoveringar kan få gamala Fiat-Albea godkända genom en bilprovningen. Så konkurrensen förekommer redan för hushållet, som är på jagande efter en prisvärd äldre andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Albea

Certifierade bilåtervinnare, som brukligt kasserar bilen för återvinning, lockar bilinnehavare med stora ersättningar. Några miljökamrater har utsett att överlämna bilarna här med god ansvarskänsla, genom att avvärja vidare farande av försvagning och mindre trafiktrygga bilar. Men via fasan att resa kollektivt suget efter den gamla bilen ökat priserna. De uttjänta fordonen kommer att leva vidare. Natur och säkerhetsförfrågan kommer i skuggan av familjens trygghet under beordrade åkturer. Så de här prisvärda kördugliga Fiat-Albea säljs även till miljöaktivister. Ur natursynvinkel är det ett steg tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?