Oseriösa bilverkstäder i Skurup förtjänar sitt dåliga rykte

Har det utbredda lurendrejerierna inom bilverkstäderna avtagit? Troligtvis både ja och nej. I enlighet med en förrädisk riggning av oegentligheter på olika fordon lämnades dessa in för kalibrering och lagning. Förutom de dokumenterade tillskrivna bristerna var återstående klass utan anmärkning. Fler redogörelser om medvetna och påvisade felaktigheter motiverade Expressen till närmare granskning hos olika bilverkstäder. I sällskap med Motormännens Riksförbund testades företagen. Resultatet blev beklämmande. Det föreföll vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna systematisk lurade kunder att pröjsa för inte uträttade renoveringar. Av åtta granskade bilverkstäder var det bara 1, som klarade granskningen. Eftersom det tillika drabbade respekterade och etablerade bilverkstäder trädde Konsumenternas in och agerade. Men flera fiktiva bilverkstäder utan bokföring, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Företag som arbetar med fordon i Skurup levererar olika standard

Hallå Konsument och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att framkalla struktur i fordons områdets falsarier. Det har lett till i 3 organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensavtalet ”Bilföretagens reparationsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsplan till sina medlemmar. Standarden börjar med periodiska egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och externt av duktiga tillsynsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Skurup får status att märka ”Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.

Små firmor i Skurup väcker entusiasm

Genom Konsumenternas ingripande är det inte svårt att urskilja 2 annorlunda företag som jobbar med bilar i Skurup. Bland de auktoriserade finns märkesverkstäder med mycket dyra renoveringar. Eventuellt beroende på att endast originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har tillgång till avsevärt mer prisvärda komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa klimatkrav i bildemonteringsbestämmelsen pressades många bilskrotar att stänga eller lägga om ändamål till bilreparationer istället för bilskrotning. Och det finns ännu bilskrotar med lagstridiga insamlingsområden för fordonsägare, som måste skrota sitt fordon. En del skrotbilar återförs i trafik igenom manipulation med reg. beviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som ”kasserad Camaro bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög ersättning för skrot bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med naturbalken garanterar bilägaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen hos Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotar i Skurup används.