Auktoriserade bilverkstäder i Skultuna har kunskap att ta bra betalt

Har det allmänna myglet med verkstäderna minskat? Troligtvis både ja och nej. I enlighet med en försåtlig riggning av brister på skilda personbilar överlämnades dessa in för anpassning och lagning. Förutom de intygade tillagda bristerna var återstående beskaffenhet utan anmärkning. Flera rapporter om överlagda och påvisade oegentligheter motiverade Kalla fakta till närmare utredning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Tillsammans med Bilmännens Riksförbund gillrades fällan. Utslaget blev dyster. Det visade sig vara mera regel än undantag, att verkstäderna planmässig pungslog bilägare att pröjsa för inte utförda reparationer. Av åtta övervakade verkstäder var det endast 1, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det också drabbade stora och etablerade bilfirmor trädde Konsumenternas in och agerade. Men åtskilliga fingerade företag som jobbar med bilar utan redogörelse, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Bilverkstäder i Skultuna distribuerar olika kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga gånger för att medföra stadga i fordons branschens falsarier. Det har medfört i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensavtalet ”Bilverkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade likväl inte att åstadkomma högre tillit. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Modulen grundar sig på återkommande kvalitetsgranskningar, som kommer att äga rum både internt och utifrån av kunniga kontrollanter. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Skultuna får tillstånd att märka ”Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små bilverkstäder som sysslar med personbilar i Skultuna dra till sig engagemang

Genom Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Skultuna. Bland de behöriga existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt kostsamma reparationer. Kanske beror det på att bara originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har möjlighet till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Beg. delar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda klimatvillkor i bilskrotsförfattningen tvingades massa bilmonteringar att stänga eller ändra kurs till personbilsrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det finns än idag skrotföretag med olagliga uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota sitt fordon. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”uttjänt Jaguar hämtas avgiftsfritt”, eller ”hög betalning för defekta personbilar”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen på Trafikverket. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade bilverkstäder eller bildemonteringar i Skultuna anlitas.