Nya branschöverenskommelser för bilverkstäder i Staffanstorp

Bilverkstäder i Staffanstorp kan delas in i tre kategorier. En certifierad bilverkstad eller en auktoriserad sådan har tidigare haft monopol att serva eller fixa ett bilmärke under garantitiden. En oberoende verkstad konkurrerar via att offerera sina tjänster till olika bilmärke. Den tredje varianten är oftast ett påhittat enmansföretag med odefinierbar redogörelse. Det har gått många turer kring de olika verkstäderna duglighet och hederlighet både för uträttat jobb som debitering. Vissa har avslöjats för avgifter av ej utförda arbeten. De tillfogade ryktena kan härledas till ”Kalla fakta” av mixtrade anmärkningar hos 10 bilar. Utredningen pekade på åttio % fel men är tyvärr för liten för att säkerställa faktumet. Dessvärre kastar den ändå tvivel mot alla företag. Och det drabbar även seriösa aktörer som håller på med bilreparationer i Staffanstorp. Så finns vissa ”firmor” i landet, som genomför jobb för drömpriser i och med avsaknad av bokföring.

Företag som jobbar med fordon i Staffanstorp distribuerar skilda kvalitet

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp bilverkstäder vid åtskilliga stunder för att få disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackuppgörelsen ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att upprätta ökad förtroende. Det medförde MRF och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till bolagen. Nivån bygger på regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och externt av skickliga inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Staffanstorp får tillåtelse att signera ”Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.

Små verkstäder i Staffanstorp skapar intresse

Via Konsumenternas intrång är det inte svårt att separera två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Staffanstorp. Bland de godkända förekommer märkesverkstäder med väldigt kostsamma renoveringar. Eventuellt beroende på att bara originalkomponenter användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har åtkomst till mycket mer prisvärda bildelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som väcker mest engagemang. Deras priser är fantastiska. Begagnade komponenter tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda naturanspråk i återvinningsbestämmelsen pressades otaliga skrotnings företag att avveckla eller skifta kurs till bilrenoveringar istället för demontering av fordon. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med olagliga uppsamlingsområden för bilägare, som skall skrota sitt fordon. Många skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”fördärvad Lanzia hämtas avgiftsfritt”, eller ”stor betalning för skrot bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. Enligt naturbalken ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara resultat om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotfirmor i Staffanstorp utnyttjas.