Har det omfattande lurendrejerierna med bilföretagen avtagit? Sannolikt både ja och nej. I enlighet med en lömsk riggning av brister på skilda fordon överlämnades dessa in för justering och reparation. Undantagen de sammanställda tillskrivna felaktigheterna var övrig klass utan kritik. Flera redogörelser om överlagda och påvisade oegentligheter lockade GöteborgsPosten till närmare utredning hos olika företag som jobbar med bilar. Tillsammans med Motormännens Riksförbund testades företagen. Slutsatsen blev beklämmande. Det framgick vara mer vanligt än vad man tror, att verkstäderna systematisk vilseledde bilinnehavare att betala för inte utförda arbeten. Av 8 övervakade bilverkstäder var det blott 1, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det också drabbade stora och etablerade bilföretag trädde Konsumenternas snabbt in på banan. Men åtskilliga påhittade företag som jobbar med bilar utan redogörelse, finns inte alls på Länsstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.
Företag som jobbar med personbilar i Stenhamra presterar skilda beskaffenhet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid flertal tidpunkter för att medföra stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar genom fackavtalet “Bilverkstadens renoveringskrav.” MRF, Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta högre tilltro. Det föranledde MRF och Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att skapa ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Normen grundar sig på återkommande kvalitetsövervakningar, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av skickliga besiktningsmän. Alla godkända bilverkstäder i Stenhamra får behörighet att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Mindre företag som håller på med bilar i Stenhamra väcker intresse
Genom Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att separera två olika bilverkstäder i Stenhamra. Bland de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med avsevärt kostsamma reparationer. Möjligtvis beror det på att uteslutande originalkomponenter brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till betydligt mer prisvärda bildelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bolagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Begagnade bilkomponenter demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöanspråk i bilskrotningsbestämmelsen tvingades flera bilmonteringar att sluta eller lägga om inriktningen till fordonsrenoveringar snarare än för återvinning. Och det förekommer fortfarande skrotföretag med kriminella insamlingsställen för fordonsägare, som skall återvinna sin bil. En del skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som “trasig Camaro bärgas kostnadsfritt”, eller “hög med pengar för defekta fordon”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med miljölagen garanterar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte behöriga bilverkstäder eller skrotar i Stenhamra anlitas.