Har det utbredda fusket inom bilföretagen minskat? Sannolikt både ja och nej. I enlighet med en lömsk manipulering av fel på skilda personbilar överlämnades dessa in för justering och reparation. Undantagen de styrkta tillskrivna felen var återstående beskaffenhet utan påpekande. Fler redogörelser om medvetna och bevisade missförhållande lockade Motormagasinet till närmare undersökning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. I sällskap med Bilmännens Riksförbund testades företagen. Och resultatet blev beklämmande. Det föreföll vara mera regel än undantag, att bilverkstäderna konsekvent lurade kunder att spendera stålar för inte genomförda arbeten. Av 8 övervakade bilfirmor var det enbart en, som kom undan med äran i behåll. På grund av att det även drabbade stora och etablerade bilföretag trädde Hallå Konsument snabbt in på banan. Men flera falska bilverkstäder utan redovisning, finns inte alls på skattemyndigheternas radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.
Företag som jobbar med personbilar i Mariefred distribuerar skilda beskaffenhet
Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid antal tidpunkter för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen ”Bilföretagens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade dock inte att skapa högre tilltro. Det medförde MRF och Landets Bilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Modulen bygger på återkommande kvalitetsgranskningar, som kommer att ske både internt och externt av kompetenta inspektörer. Alla auktoriserade bilverkstäder i Mariefred får behörighet att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små bilföretag som sysslar med bilar i Mariefred skapar uppståndelse
Via Konsumenternas intrång är det inte svårt att märka två annorlunda företag som jobbar med bilar i Mariefred. Bland de godkända existerar märkesverkstäder med relativt dyra renoveringar. Möjligtvis beror det på att bara originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har åtkomst till betydligt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”företagen” som dra till sig mest entusiasm. Deras priser är oslagbara. Beg. bilkomponenter demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda miljöanspråk i bilskrotningsförordningen tvingades många skrotar att sluta eller lägga om nisch till fordonsreparationer snarare än för återvinning. Och det finns än idag bildemonteringar med illegala uppsamlingsområden för ägare, som skall återvinna sin bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras lagstridigt med god skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som ”fördärvad Saab hämtas avgiftsfritt”, eller ”stor med pengar för skrot fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med natur-lagbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Mariefred utnyttjas.