Nedslående granskning påverkar bilverkstäder i Gnosjö negativt

Att åka till en verkstad i Gnosjö, för att laga en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon bilinnehavare. Det är biltillverkarens plikt att fixa alla felaktigheter under denna tid. Men en godkänd bilfirmas färdighet att ta bra betalt håller en smart fordonsägare borta vid andra tillfällen. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under flera år klandrats för mygel, som i somliga fall kan betraktas som bedrägligt förfarande. Personbilens Riksförbunds konfidentiella och kanske slipade kontroll pekar på ett häpnadsväckande utfall. 7 av 8 bilföretag lurade fordonsägarna ansenligt. På senare år har företag som jobbar med bilar också visat sitt engagemang för uttjänta bilar. syftet med det här, är att föra in, de gamla trafikhotande och klimatförstörande, fordonen i trafik.

Verkstäder i Gnosjö tillhandahåller olika kvalitet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga tidpunkter för att framkalla struktur i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i tre organ, som leder sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Verkstadens renoveringsparametrar.” MRF, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att åstadkomma högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsklassificering till bolagen. Normen grundar sig på periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Gnosjö får status att stämpla “Berättigad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som sysslar med personbilar i Gnosjö skapar intresse

Via Konsumentverket inblandning är det lätt att urskilja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Gnosjö. Bland de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra reparationer. Förmodligen beroende på att bara originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har åtkomst till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som skapar mest uppståndelse. Deras priser är oslagbara. Begagnade reservdelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger kanske ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa klimatbegäran i bilskrotsstadgan pressades massa bilskrotar att avveckla eller ändra mål till fordonsreparationer som ersättning för bildemontering. Och det förekommer än idag skrotfirmor med förbjudna uppsamlingsområden för ägare, som behöver återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras illegalt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “uttjänt Camaro hämtas avgiftsfritt”, eller “bra ersättning för defekta bilar”, visar att aktörer som håller på med bilreparationer har ökat sitt engagemang för fordon som är skrot. I enlighet med miljölagen ansvarar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills den blir återvunnen med skrotintyg och avregistrerad hos Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller bilskrotar i Gnosjö anlitas.