Avslöjat fusk kopplas inte till bilverkstäder i Gnesta

Har det omfattande myglet med bilföretagen avtagit? Sannolikt både ja och nej. I enlighet med en försåtlig manipulering av oegentligheter på olika fordon överlämnades dessa in för justering och lagning. Undantagen de styrkta tillskrivna felaktigheterna var övrig beskaffenhet utan kritik. Åtskilliga referat om överlagda och påvisade missförhållande frestade Svenska Dagbladet till närmare test hos olika bilverkstäder. Tillsammans med Bilmännens Riksförbund gillrades fällan. Och resultatet blev dyster. Det förefall vara mer vanligt än vad man tror, att bilverkstäderna planmässig lurade bilägare att spendera stålar för inte verkställda reparationer. Av 8 testade bilverkstäder var det bara 1, som inte debiterade för ogjorda arbeten. Eftersom det också drabbade respekterade och etablerade verkstäder trädde Hallå Konsument snabbt in på banan. Men flera fiktiva bilverkstäder utan redogörelse, ligger långt under alla Transporstyrelsens radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen.

Verkstäder i Gnesta distribuerar skilda beskaffenhet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att medföra struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensavtalet ”Verkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att skapa högre tillit. Det orsakade MRF och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsplan till bolagen. Standarden bygger på periodiska egenskapskontroller, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kompetenta tillsynsmän. Alla behöriga bilverkstäder i Gnesta får medgivande att signera ”Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små Bilverkstäder som sysslar med fordonsreparationer i Gnesta skapar uppståndelse

Igenom Konsumenternas intrång är det enkelt att skönja två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Gnesta. I kretsen av de ackrediterade återfinns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra reparationer. Förmodligen beror det på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har access till betydligt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade ”verkstäderna” som skapar mest uppståndelse. Priserna de har är fantastiska. Beg. delar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Genom Miljövårdsverkets tuffa klimatföreskrifter i bildemonteringsstadgan drevs otaliga bilskrotar att avveckla eller ändra mål till bilreparationer som alternativ för återvinning. Och det finns alltjämt bilskrotar med förbjudna uppsamlingsställen för bilinnehavare, som ska återvinna sin bil. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som ”trasig Rolls Royce hämtas utan kostnad”, eller ”stor betalning för söndriga bilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagbalken garanterar ägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med skrotningsbevis och avfärdad på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma påföljder om inte behöriga bilverkstäder eller bildemonteringar i Gnesta används.