Bilverkstäder i Frösakull ökar fordonens varaktighet och det är tveeggat. En äldre och bristfällig personbil ska ur klimatsynpunkt transporteras in till en skrot med reg. bevis och fragmenteras. Men i många fall utifrån renoveringskostnaden. Höra med pris från märkesverkstad, med ocker priser, finns förmodligen inget val än att skrota bilen. Trenden till allt ökande lagningskostnaden har observerats hos andra registrerade bilföretag. Det har inneburit att Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden fått in många anklagelser för brister med krav på ersättning. Det väckte även Svenska Dagbladets entusiasm. Så tillsammans med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev skrämmande. Enbart en av åtta kontrollerade aktörer som håller på med bilreparationer hade genomfört jobbet utan att saltat räkningen till kunderna. Det existerade respektabla och vedertagna bilverkstäder bland de anklagade, så nu kunde en rejäl sanering väntas i yrkesgrenen. Men de mindre och opålitliga verkstäderna har alltid undgått alla myndigheters försök till kontroll. De kan, med sin brist på redogörelse, fortgå som vanligt utan besvärlig ingripande.
Bolag som jobbar med bilar i Frösakull levererar skilda kvalitet
Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid antal tillfällen för att medföra struktur i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Bilverkstadens reparationsparametrar.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades likväl inte att skapa ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att designa ett nytt sortimentsklassificering till företagen. Standarden grundar sig på bestämda egenskapskontroller, som kommer att inträffa både internt och externt av kompetenta besiktningsmän. Alla auktoriserade bilverkstäder i Frösakull får lov att stämpla “Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små Verkstäder som sysslar med bilreparationer i Frösakull dra till sig engagemang
Igenom Konsumentverket ingripande är det lätt att separera 2 annorlunda bilverkstäder i Frösakull . I kretsen av de godkända förekommer behöriga verkstäder med väldigt dyra lagningar. Eventuellt beror det på att bara originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till mycket billigare bildelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “företagen” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade bildelar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa miljökrav i bildemonteringsstadgan drevs flera skrotnings företag att stänga eller ändra mål till bilrestaurering som alternativ för återvinning. Och det finns fortfarande bildemonteringar med förbjudna uppsamlingsområden för fordonsägare, som behöver återvinna sin bil. En del skrotbilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “fördärvad Renault bärgas kostnadsfritt”, eller “hög med pengar för skrot fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. Enligt miljölagbalken garanterar bilägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avfärdad hos Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Frösakull utnyttjas.