Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skadat rykte. Men företag som jobbar med bilar i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla segment från registrerade varumärken till uppdiktade “företag” med skattefri bokföring. Den snedvridna konkurrensen förekommer på alla områden. Och det erfordras ingen högre kännedom att hålla Myndigheterna bortom de väl synliga men oreggade eller bulvan-ägda “bilverkstäderna”. Det finns mer fel och missförhållande hos firmor, som är mycket negativa för branschen. Överpriser, avsiktlig fiffel med inte utfört reparation därtill krav på ersättning av fejkade fel, borde sända flera av firmorna till skattemyndigheterna. De legitimerade verkstäderna i Fränsta jobbar legalt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna verkar inte ha begripit, att den euforiska tiden är slut. Göteborg-Postens avslöjade av mygel och bedrägerier via riggade bilar på 7 av 8 bilverkstäder i landet. Det utlöste arbetslusten hos berörda organisationer.
Företag som jobbar med fordon i Fränsta levererar skilda egenskaper
Konsumenternas och ARN har beivrat bilverkstäder vid flera gånger för att medföra disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har medfört i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackuppgörelsen “Verkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV lyckades dock inte att upprätta ökad tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Normen börjar med ordentliga kvalitetsgranskningar, som kommer att hända både inifrån och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Fränsta får status att stämpla “Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små företag i Fränsta skapar intresse
Via Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att märka två olika företag som jobbar med bilar i Fränsta. Bland de godkända finns märkesverkstäder med relativt dyra lagningar. Kanske beroende på att uteslutande originalreservdelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Ad bildelar har åtkomst till betydligt billigare komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “verkstäderna” som dra till sig mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. reservdelar tagna från en skrot med självplock ger möjligtvis ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens tuffa miljöbegäran i bilskrotsstadgan förmåddes flera skrotnings företag att stänga eller skifta ändamål till personbilsrestaurering istället för återvinning. Och det förekommer ännu skrotföretag med kriminella insamlingsställen för bilägare, som ska återvinna sin bil. Massor uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olovligt med duglig skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Nissan hämtas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för trasiga fordon”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt miljölagbalken ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med bilskrotsintyg och borttagen på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte seriösa bilverkstäder eller bilskrotar i Fränsta anlitas.