MRF’s nya normer gynnar bilverkstäder i Mörrum

Att bevista en bilreparatör i Mörrum, för att reparera en felaktighet under garantitiden, ruinerar inte någon bilinnehavare. Det är bilproducenternas skyldighet att fixa alla brister under denna tid. Men en legitimerad bilfirmas skicklighet att ta bra betalt håller en ekonomisk fordonsinnehavare borta vid andra tillfällen. Företag som jobbar med bilar runt om i Sverige har under otaliga år anklagats för mygel, som i några fall kan ses som bedrägligt förfarande. Fordonsägarens Riksförbunds konfidentiella och kanske listiga besiktning pekar på ett förbluffande utslag. Sju av 8 bilföretag lurade fordonsägarna rejält. Under senare år har företag som jobbar med bilar även ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. syftet med detta är att återinföra, de gamla trafikhotande och miljöfördärvande, bilar i trafik.

Bilverkstäder i Mörrum presterar olika standard

Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många gånger för att medföra ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Bilverkstadens reparationsparametrar.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders förbund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att åstadkomma högre förtroende. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till bolagen. Standarden börjar med regelbundna kvalitetsinspektioner, som kommer att ske både internt och utomstående av kompetenta besiktningsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Mörrum får behörighet att märka “Behörig Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små företag som arbetar med bilar i Mörrum skapar intresse

Igenom Konsumenternas inblandning är det inte svårt att separera 2 skilda bilverkstäder i Mörrum. I kretsen av de certifierade förekommer behöriga verkstäder med mycket dyra renoveringar. Eventuellt beror det på att endast originalkomponenter nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har access till betydligt mer prisvärda komponenter och är således mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade “bolagen” som skapar mest engagemang. Priserna de har är fantastiska. Beg. bilreservdelar demonterade från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens hårda naturvillkor i bilskrotningsstadgan pressades många bilmonteringar att sluta eller ändra nisch till fordonsrenoveringar istället för skrotning av bilar. Och det förekommer ännu bilskrotar med lagstridiga insamlingsställen för fordonsinnehavare, som måste skrota en bil. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras olovligt med god intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som “uttjänt Saab bärgas gratis”, eller “stor ersättning för kasserade fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt intresse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagbalken borgar fordonsägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte seriösa företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Mörrum utnyttjas.