Bilverkstäder i Mölnlycke förlänger fordonens varaktighet på gott och ont. En äldre och bristfällig bil bör ur klimataspekt transporteras in till en bilskrot med reg. bevis och avregistreras. Men i många fall beroende på lagningskostnaden. Hämtas anbud hos en märkesverkstad, med svindyra priser, finns förmodligen inget alternativ än att köra bilen till skroten. Trenden till allt högre reparationskostnaden har observerats hos andra behöriga verkstäder. Det har betytt att Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden fått in massor av beskyllningar för felaktiga krav på ersättning. Det framkallade även Göteborgsposten intresse. Så tillsammans med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att se hur allt förhåller sig. Den blev förfärande. Enbart en av 8 testade bilverkstäder hade handlat korrekt utan att skörta kunderna. Det existerade aktningsvärda och allmänt accepterade företag bland de namngivna, så nu kunde en rejäl utrensning verkställas hos bilföretagen. Men de små och opålitliga verkstäderna har alltid slunkit förbi myndigheters försök till kontroll. De kan, med sin brist på bokföring, fortsätta som vanligt utan obekväm inblandning.
Bilverkstäder i Mölnlycke distribuerar olika standard
Konsumenternas och ARN har beivrat företag som jobbar med bilar vid åtskilliga tillfällen för att få struktur i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschuppgörelsen “Bilföretagens renoveringsvillkor.” MRF, Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att upprätta högre tilltro. Det förorsakade MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt kvalitetsklassifikation till sina medlemmar. Modulen börjar med bestämda egenskapskontroller, som kommer att äga rum både internt och utifrån av skickliga kontrollanter. Alla certifierade aktörer som håller på med bilreparationer i Mölnlycke får befogenhet att märka “Godkänd Verkstad” till sitt varumärke.
Små företag som håller på med bilar i Mölnlycke skapar engagemang
Igenom Konsumentverket ingripande är det lätt att märka 2 annorlunda bilverkstäder i Mölnlycke. Bland de certifierade återfinns behöriga verkstäder med tämligen kostsamma lagningar. Kanske beror det på att bara originalkomponenter används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till betydligt mer prisvärda komponenter och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som dra till sig mest intresse. Deras priser är makalösa. Beg. komponenter nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Igenom Naturvårdsverkets tuffa miljöföreskrifter i bilskrotningsstadgan drevs massa skrotar att stänga eller byta fokus till personbilsreparationer snarare än för bildemontering. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med lagstridiga uppsamlingsställen för bilinnehavare, som skall skrota en bil. Många skrotbilar förs åter i trafik via manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra exporteras illegitimt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande på hemsidor, som “gammal Lanzia bärgas kostnadsfritt”, eller “hög ersättning för trasiga personbilar”, bevisar att bilverkstäder har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med klimatlagbalken borgar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen på Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Mölnlycke anlitas.