Det förekommer verksamhetsområden, som förtjänar ett skadat rykte. Men bilverkstäder i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från registrerade bilmärken till uppdiktade “företag” med skattefri redogörelse. Den snedvridna konkurrensen förekommer i alla sektorer. Och det kräver ingen högre kunskap att hålla Miljövårdsverket utanför de väl skönjbara men oreggade eller kumpan-ägda “bolagen”. Och det föreligger mer brister och fuffens på firmor, som är relativt negativa för bilverkstäderna. Ockerpriser, medvetet fiffel med inte genomfört arbete samt krav på ersättning av fejkade fel, bör sända flera av bilföretagen till en åklagare. De registrerade verkstäderna i Nora arbetar legitimt kvar i den tiden, då de hade ensamrätt på sitt eget märke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha begripit, att den lyckliga tiden är slut. Uppdrags Granskning upptäckt av fuffens och bedrägerier genom riggade bilar på 7 av 8 bilverkstäder i landet. Och det utlöste aktiviteter hos berörda myndigheter.
Bolag som arbetar med personbilar i Nora tillhandahåller skilda egenskaper
Konsumenternas och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flera situationer för att medföra disciplin i fordons områdets falsarier. Det har medfört i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen “Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att frambringa högre förtroende. Det föranledde MRF och Landets Fordonsverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Normen börjar med återkommande egenskapsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och utomstående av erfarna kontrollanter. Alla ackrediterade bilverkstäder i Nora får status att stämpla “Certifierad Verkstad” till sitt varumärke.
Små verkstäder i Nora skapar entusiasm
Via Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att separera två skilda bilverkstäder i Nora. Bland de godkända återfinns behöriga verkstäder med relativt saltade kostnader för renoveringar. Kanske beror det på att endast originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har åtkomst till avsevärt billigare bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som väcker mest engagemang. Deras priser är oöverträffliga. Begagnade komponenter tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Transportstyrelsens hårda klimatanspråk i bildemonteringsförfattningen drevs massa skrotnings företag att upphöra eller skifta ändamål till fordonsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer än idag bildemonteringar med lagstridiga insamlingsområden för bilägare, som måste skrota bilen. Flera skrotbilar återförs i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “kasserad Nissan bärgas kostnadsfritt”, eller “stor ersättning för trasiga personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken borgar ägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Nora anlitas.