MRF’s bilverkstäder i Åkarp får använda ”Kontrollerad Bilverkstad”

Att åka till en verkstad i Åkarp, för att laga ett fel under garantitiden, utarmar inte någon bilinnehavare. Det är biltillverkarens skyldighet att avhjälpa alla fel under denna tid. Men en godkänd bilverkstads färdighet att ta bra ersättning håller en smart ägare borta vid andra tillfällen. Aktörer som håller på med bilreparationer runt om i Sverige har under åtskilliga år beskyllts för mygel, som i en del fall kan bedömas som bedrägerier. Fordonsägarens Riksförbunds inofficiella och eventuellt försåtliga översyn visar på ett spektakulärt utslag. Sju av åtta bilverkstäder vilseledde fordonsägarna grovt. På senare år har aktörer som håller på med bilreparationer också visat sitt intresse för skrotbilar. Målet med detta är att föra in, de äldre trafikfarliga och klimatfördärvande, bilar i trafik.

Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Åkarp levererar skilda beskaffenhet

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid flera tillfällen för att medföra disciplin i fordons områdets falsarier. Det har lett till i 3 organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrens-överenskommelsen ”Bilföretagens renoveringskrav.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att frambringa högre tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt sorteringsklassifikation till företagen. Modulen börjar med ordentliga egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och utifrån av kunniga tillsynsmän. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Åkarp får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag i Åkarp skapar engagemang

Genom Hallå Konsument ingripande är det lätt att märka två skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Åkarp. Bland de ackrediterade finns behöriga verkstäder med relativt dyra renoveringar. Kanske beror det på att endast originaldelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har åtkomst till avsevärt mer prisvärda delar och är därför mer eftertraktad. Men det är de oorganiserade ”bilverkstäderna” som dra till sig mest engagemang. Deras priser är oslagbara. Beg. bildelar tagna från en bilskrot med självplock ger nog ingen säkerhet. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets tuffa klimatkrav i bildemonteringsbestämmelsen tvingades otaliga bilmonteringar att avveckla eller byta ändamål till personbilsreparationer snarare än för bilskrotning. Och det finns än idag bildemonteringar med kriminella uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som behöver skrota en bil. Flera uttjänta bilar förs åter i trafik genom fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med duglig intäkt. Reklam på hemsidor, som ”trasig Fiat hämtas kostnadsfritt”, eller ”bra ersättning för skrot personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljölagbalken garanterar ägaren för sin kasserade personbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte auktoriserade bilverkstäder eller skrotar i Åkarp används.