Bilverkstäder i Åkersberga ökar sitt intresse för skrotbil

Företag som jobbar med bilar i Åkersberga har kommit in i en ond spiral. Och det är många förhållanden som är anledningen. Den här affärsgruppen tävlar, just som andra, med uppdiktade företag på olika krav. Skattemyndigheterna tycks bara kunna ingripa på felaktigheter genomförda av auktoriserade firmor. Fastän att flertalet oseriösa ”bolag” frodas till storheter med flashiga hemsidor är de ändå osynliga tillföljd av utebliven bokföring. Men mycket är också självförvållat. De registrerade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett bilmärke, och kunde ha ockerpriser. Resultatet blir endast att de tvingar fordonsinnehavare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det dåliga ryktet, som uppstått blir svårt att få tillbaka.

Firmor i Åkersberga tillhandahåller olika beskaffenhet

Konsumentverket och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid flertal tillfällen för att framkalla struktur i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i tre arrangemang, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrensavtalet ”Bilverkstadens reparationsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det förmådde MRF och Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att konstruera ett nytt sorteringssystem till bolagen. Normen bygger på regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att äga rum både internt och externt av erfarna kontrollanter. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Åkersberga får tillstånd att signera ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små aktörer som håller på med bilreparationer i Åkersberga väcker intresse

Via Konsumenternas intrång är det inte svårt att skönja 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer i Åkersberga. Bland de auktoriserade finns märkesverkstäder med avsevärt kostsamma lagningar. Förmodligen beroende på att enbart originaldelar brukas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till betydligt mer prisvärda komponenter och är för den skull mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”företagen” som skapar mest entusiasm. Deras priser är fenomenala. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger antagligen ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets hårda miljöbegäran i bilskrotsförfattningen pressades massa skrotnings företag att sluta eller byta mål till fordonsrestaurering som ersättning för återvinning. Och det finns ännu skrotföretag med olagliga insamlingsställen för fordonsägare, som ska skrota en bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Nissan hämtas gratis”, eller ”stor med pengar för söndriga personbilar”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt intresse för skrotbilar. Enligt naturbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin kasserade personbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och avfärdad på centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte legitimerade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Åkersberga utnyttjas.