MRF har ökat förtroendet för bilverkstäder i Västerhaninge

Har det allmänna lurendrejerierna med bilverkstäderna avtagit? Troligtvis både ja och nej. Enligt en försåtlig manipulering av brister på olika personbilar överlämnades dessa in för anpassning och lagning. Förutom de sammanställda tillagda felaktigheterna var återstående beskaffenhet utan påpekande. Många referat om medvetna och bevisade missförhållande motiverade Kalla fakta till närmare efterforskning hos olika aktörer som håller på med bilreparationer. Ihop med Bilmännens Riksförbund testades företagen. Och resultatet blev nedslående. Det förefall vara mera regel än undantag, att bilverkstäderna organiserat pungslog fordonsägare att spendera stålar för inte verkställda renoveringar. Av 8 granskade bilföretag var det endast en, som höll vad de lovade. Eftersom det tillika drabbade stora och etablerade bilverkstäder trädde Konsumentverket snabbt in på banan. Men många fingerade företag som jobbar med bilar utan redovisning, ligger långt under alla myndigheters radar, och märks bara genom den snedvridna konkurrensen i Västerhaninge

Affärsverksamheter som jobbar med personbilar i Västerhaninge presterar olika kvalitet

Konsumentverket och ARN har läxat upp företag som jobbar med bilar vid många situationer för att medföra disciplin i fordons områdets falsarier. Det har medfört i 3 arrangemang, som leder sina verkstadsmedlemmar genom branschöverenskommelsen “Bilföretagens reparationsparametrar.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades dock inte att skapa ökad tilltro. Det föranledde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Standarden startar med bestämda kvalitetsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och externt av kunniga besiktningsmän. Alla certifierade företag som jobbar med bilar i Västerhaninge får tillstånd att märka “Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag som håller på med fordonsrestaurering i Västerhaninge väcker entusiasm

Genom Konsumentverket inblandning är det inte svårt att märka 2 annorlunda bilverkstäder i Västerhaninge. Bland de auktoriserade förekommer märkesverkstäder med relativt kostsamma lagningar. Kanske beroende på att uteslutande originalkomponenter brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har möjlighet till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “företagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är oslagbara. Begagnade reservdelar nerskruvna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr majoriteten av besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa klimatanspråk i bilskrotsförfattningen förmåddes många bilskrotar att stänga eller skifta ändamål till fordonsrestaurering snarare än för återvinning. Och det finns även fortsättningsvis skrotföretag med illegala uppsamlingsställen för fordonsägare, som skall återvinna sin bil. En del uttjänta bilar förs åter i trafik genom manipulation med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Toyota hämtas kostnadsfritt”, eller “hög betalning för kasserade fordon”, pekar på att aktörer som håller på med bilreparationer har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. I enlighet med naturlagen borgar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte certifierade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Västerhaninge utnyttjas.