Det finns en del olika bilverkstäder i Värnamo att välja mellan, när en fordonsinnehavare skall få hjälp att reparera personbilen. Beroende på om bilen är äldre och lagningskostnaden hög finns emellertid alltid bilskrotning som val till en dyr bilfirma. Ett omkostnadserbjudande från en certifierad bilverkstad kommer troligen fordonsägaren att bry sig om. De auktoriserade verkstäderna fortlever i det förgångna, då man kunde salta notan rejält. Det här gagnar bara konkurrenterna, som på grund av slappa myndigheter kan genomföra samma jobb till en bråkdel av pengarna. Den oerhört stora avvikelse igenom konkurrens på olika förutsättningar, främjar de olagliga bilverkstäderna mer än i andra verksamhetsområden i Sverige. Det är förvånande att se deras marknadsföring i nätet och dagstidningar vid sidan om registrerade och skattebetalande bilföretag i Värnamo utbud.
Företag i Värnamo presterar skilda beskaffenhet
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid åtskilliga stunder för att få ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har utmynnat i 3 arrangemang, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom verksamhetsgrens-överenskommelsen “Verkstadens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade ändå inte att skapa högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsklassificering till företagen. Nivån bygger på upprepade egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av duktiga inspektörer. Alla behöriga företag som jobbar med bilar i Värnamo får befogenhet att märka “Legitimerad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre bilföretag som sysslar med bilar i Värnamo dra till sig engagemang
Igenom Hallå Konsument ingripande är det enkelt att separera två olika aktörer som håller på med bilreparationer i Värnamo. Bland de legitimerade finns auktoriserade bilverkstäder med mycket saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beroende på att uteslutande originaldelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till betydligt billigare komponenter och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “bilföretagen” som väcker mest uppståndelse. Priserna de har är makalösa. Beg. bilreservdelar tagna från en skrot med självplock ger möjligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Miljövårdsverkets hårda naturkrav i bildemonteringsförfattningen tvingades otaliga bilmonteringar att avveckla eller lägga om nisch till bilreparationer istället för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bilskrotar med förbjudna uppsamlingsställen för bilägare, som skall skrota en bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik via fiffel med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “fördärvad Nissan hämtas utan kostnad”, eller “bra med pengar för skrot fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med miljölagen ansvarar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotar i Värnamo används.