Bilverkstäder i Västervik håller igång gammal bilpark

Aktörer som håller på med bilreparationer i Västervik kan delas in i 3 kategorier. En märkesverkstad eller en auktoriserad sådan har förr haft koncession att serva eller reparera ett fabrikat under garantitiden. En oberoende verkstad konkurrerar via att bjuda ut sin service till olika bilmodeller. Den tredje exemplet är mestadels ett påhittat bluff företag med otydlig bokföring. Det har gått otaliga turer kring de olika bilverkstäderna kompetens och uppriktighet både för utfört arbete som betalningskrav. Vissa har upptäckts för avgifter av icke utförda arbeten. De skamfilade ryktena kan härledas till “Expressen” av mixtrade fel hos tio fordon. Undersökningen visade åttio % felaktigheter men är alldeles för liten för att statistiskt bedöma verkligheten. Dessvärre kastar den emellertid misstankar mot alla företag. Och det drabbar även ärliga aktörer som håller på med bilreparationer i Västervik. Så förekommer vissa “bilverkstäder” i landet, som genomför jobb för fantasipriser i och med avsaknad av bokföring.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Västervik levererar skilda kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många gånger för att medföra ordning i fordons branschens bedrägerier. Det har utmynnat i tre grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschöverenskommelsen “Bilföretagens reparationsvillkor.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att frambringa ökad tilltro. Det orsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsplan till företagen. Modulen startar med ordentliga kvalitetsinspektioner, som kommer att äga rum både inifrån och externt av skickliga kontrollanter. Alla legitimerade företag som jobbar med bilar i Västervik får lov att stämpla “Certifierad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag i Västervik väcker entusiasm

Via Hallå Konsument inblandning är det lätt att urskilja 2 annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Västervik. Bland de legitimerade förekommer auktoriserade bilverkstäder med tämligen dyra reparationer. Möjligtvis beroende på att enbart originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har access till betydligt mer prisvärda bildelar och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bilverkstäderna” som skapar mest engagemang. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bildemontering med självplock ger eventuellt ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Via Transportstyrelsens tuffa klimatföreskrifter i återvinningsförfattningen tvingades otaliga skrotar att upphöra eller byta nisch till bilrestaurering som alternativ för bildemontering. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med lagstridiga insamlingsområden för bilinnehavare, som ska skrota sitt fordon. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom fiffel med reg. beviset, medan andra exporteras olagligt med god intäkt. Annonser på hemsidor, som “kasserad Nissan bärgas avgiftsfritt”, eller “bra med pengar för söndriga fordon”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. I enlighet med klimatlagen borgar bilägaren för sin uttjänta bil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och avfärdad hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara effekter om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Västervik anlitas.