MRF försöker rentvå bilverkstäder i Skoghall

Aktörer som håller på med bilreparationer i Skoghall har kommit in i en ond spiral. Det är en del omständigheter som är anledningen. Den här affärsgruppen tävlar, just som andra, med uppdiktade bolag på olika kriterium. Transportstyrelsen tycks endast kunna ingripa på felaktigheter genomförda av registrerade företag. Fastän att åtskilliga oseriösa “firmor” frodas till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga till följd av utebliven redovisning. Men mycket är också självförvållat. De certifierade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade koncession till ett fabrikat, och kunde ha ockerpriser. Resultatet blir enbart att de tvingar fordonsägare till de oseriösa bilverkstäderna. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att hålla i sin egen plånbok. Och det skamfilade ryktet, som skapats blir svårt att tvätta bort.

Affärsverksamheter som arbetar med fordon i Skoghall levererar olika standard

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid många gånger för att medföra disciplin i fordons branschens bedrägerier. Det har medfört i tre organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar via branschuppgörelsen “Verkstadens renoveringsparametrar.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma högre tilltro. Det förorsakade MRF och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt kvalitetsplan till företagen. Modulen bygger på regelbundna egenskapsövervakningar, som kommer att äga rum både inifrån och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla godkända bilverkstäder i Skoghall får medgivande att signera “Berättigad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre företag som arbetar med fordon i Skoghall väcker uppståndelse

Via Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att separera två skilda företag som jobbar med bilar i Skoghall. I kretsen av de legitimerade finns behöriga verkstäder med väldigt kostsamma lagningar. Möjligtvis beror det på att endast originalkomponenter nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mekonomen har access till avsevärt billigare komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är fenomenala. Begagnade reservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger möjligtvis ingen garanti. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Genom Naturvårdsverkets hårda klimatbegäran i bilskrotsstadgan tvingades flera skrotar att upphöra eller byta inriktningen till bilrestaurering som ersättning för demontering av fordon. Och det finns alltjämt skrotfirmor med lagstridiga insamlingsområden för fordonsägare, som behöver skrota en bil. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik via manipulation med registreringsbeviset, medan andra exporteras olagligt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som “kasserad Nissan bärgas avgiftsfritt”, eller “hög betalning för defekta personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen borgar bilägaren för sin skrotbil tills den blir fragmenterad med skrotningsintyg och borttagen på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Skoghall utnyttjas.