Tillföljd av bilens allt mer el komponenter krävs det vanligtvis ett besök hos en behörig verkstad i Skultorp för att rätta till små fel. Ingen tänker på reparationskostnader under garantitiden. Bilproducentern ersätter, så det är endast att åka med fordonet till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder skyhöga räkningar. Genom Personbilens Riksförbunds riggade översyn upptäcktes bedrägerir, som gav bilföretagen ett skamfilat anseende. Det visades, att c.a 90 procent av bilverkstäderna avsiktligt blåste fordonsägare på oerhörda belopp. Att en del fingerade aktörer som håller på med bilreparationer fixar skrotbilar från Skultorp till trafik- och miljöfarliga fordon, tilltalar inte heller en miljöaktivist.
Affärsverksamheter som jobbar med fordon i Skultorp levererar olika egenskaper
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp företag som jobbar med bilar vid antal stunder för att medföra ordning i fordons områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organ, som leder sina verkstadsmedlemmar via fackavtalet “Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att skapa ökad tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att konstruera ett nytt kvalitetsklassificering till sina medlemmar. Standarden bygger på periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och utifrån av kompetenta tillsynsmän. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Skultorp får status att märka “Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre aktörer som arbetar med personbilar i Skultorp dra till sig uppståndelse
Genom Hallå Konsument ingripande är det inte svårt att märka två annorlunda bilverkstäder i Skultorp. Bland de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med avsevärt dyra lagningar. Kanske beror det på att bara originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mekonomen har åtkomst till avsevärt mer prisvärda reservdelar och är således konkurrenskraftigare. Men det är de oorganiserade “verkstäderna” som väcker mest intresse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter nerskruvna från en skrot med självplock ger troligen ingen försäkran. Men det är plånboken som avgör de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa naturkrav i bilskrotsförfattningen förmåddes massa skrotnings företag att avveckla eller byta fokus till bilrestaurering istället för demontering av fordon. Och det förekommer alltjämt bilskrotar med kriminella uppsamlingsområden för fordonsägare, som ska skrota bilen. Massor skrotbilar förs åter i trafik genom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “gammal Renault bärgas avgiftsfritt”, eller “bra ersättning för skrot bilar”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. I enlighet med klimatlagbalken ansvarar fordonsägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Skultorp används.