Bilverkstäder i Skinnskatteberg lider av Uppdrag Gransknings oseriösa utredning

I och med personbilens allt fler el delar krävs det vanligtvis ett besök hos en certifierad bilverkstad i Skinnskatteberg för att justera till mindre felaktigheter. Ingen funderar på reparationskostnader under garantitiden. Biltillverkaren ersätter, så det är bara att lämna bilen till en certifierad bilverkstad. Men det kommer en tid då bilägaren är tvungen att betala själv. Företag som jobbar med bilar skickar svindyra räkningar. Igenom Personbilens Riksförbunds riggade översyn avslöjades falsarier, som gav verkstäderna ett skadade rykte. Det bevisades, att uppemot 90 % av bilverkstäderna avsiktligt lurade fordonsägare på gigantiska belopp. Att somliga påhittade företag som jobbar med bilar fixar uttjänta fordon från Skinnskatteberg till trafik- och klimatskadliga fordon, tilltalar inte heller en klimataktivist.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Skinnskatteberg tillhandahåller olika beskaffenhet

Konsumentverket och Arn & Company AB har ingripit företag som jobbar med bilar vid flera situationer för att få disciplin i fordons branschens falsarier. Det har lett till i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar igenom facköverenskommelsen ”Bilföretagens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade dock inte att frambringa ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Nivån bygger på periodiska kvalitetskontroller, som kommer att inträffa både internt och utomstående av kompetenta besiktningsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Skinnskatteberg får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre verkstäder i Skinnskatteberg väcker uppståndelse

Genom Konsumentverket inblandning är det lätt att märka två olika företag som jobbar med bilar i Skinnskatteberg. I kretsen av de godkända återfinns märkesverkstäder med tämligen kostsamma lagningar. Kanske beroende på att enbart originaldelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Deras priser är makalösa. Begagnade delar tagna från en bilskrot där man skruvar ner önskad del själv ger troligen ingen säkerhet. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa klimatvillkor i bilskrotsförordningen pressades massa bilskrotar att upphöra eller ändra mål till personbilsreparationer som alternativ för demontering av fordon. Och det förekommer än idag skrotföretag med förbjudna uppsamlingsställen för bilinnehavare, som behöver återvinna sin bil. Många uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra exporteras illegalt med duglig intäkt. Säljerbjudande på hemsidor, som ”trasig Ford hämtas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för trasiga bilar”, pekar på att bilverkstäder har ökat sitt uppståndelse för uttjänta bilar. Enligt naturlagen ansvarar ägaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikverket. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma resultat om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller bildemonteringar i Skinnskatteberg anlitas.