Bilverkstäder i Vännäs förnekar Uppdrag Gransknings anklagelser

På grund av personbilens allt fler el komponenter krävs det ofta ett besök hos en märkesverkstad i Vännäs för att rätta till små felaktigheter. Ingen funderar på reparationskostnader under garantitiden. Biltillverkaren betalar, så det är bara att överlämna personbilen till en behörig verkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer sänder skyhöga räkningar. Via Personbilens Riksförbunds riggade kontroll avslöjades falsarier, som gav bilverkstäderna ett skadade rykte. Det bevisades, att i närheten av 90 % av bilföretagen avsiktligt lurade sina kunder på avsevärda summor. Att en del fiktiva aktörer som håller på med bilreparationer förvandlar uttjänta bilar från Vännäs till trafik- och miljöfarliga bilar, tilltalar inte heller en klimataktivist.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Vännäs distribuerar olika kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att bringa ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har medfört i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensuppgörelsen ”Verkstadens renoveringskrav.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentssystem till bolagen. Normen grundar sig på periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att ske både inifrån och utomstående av kompetenta kontrollanter. Alla auktoriserade företag som jobbar med bilar i Vännäs får licens att märka ”Godkänd Verkstad” till sitt företagsnamn.

Små företag som sysslar med fordon i Vännäs väcker engagemang

Genom Hallå Konsument intrång är det okomplicerat att skönja två annorlunda aktörer som håller på med bilreparationer i Vännäs. I kretsen av de auktoriserade existerar auktoriserade bilverkstäder med avsevärt saltade kostnader för renoveringar. Eventuellt beror det på att bara originaldelar används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Mekonomen har tillgång till mycket mer prisvärda bildelar och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bolagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är makalösa. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Via Naturvårdsverkets hårda miljövillkor i bildemonteringsförordningen tvingades otaliga skrotnings företag att upphöra eller skifta nisch till personbilsrestaurering snarare än för demontering av fordon. Och det finns fortfarande bilskrotar med illegala uppsamlingsområden för ägare, som skall skrota en bil. Många skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra intäkt. Reklam på hemsidor, som ”kasserad Jaguar hämtas kostnadsfritt”, eller ”bra betalning för söndriga fordon”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt naturlagen borgar ägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara återverkningar om inte behöriga bilverkstäder eller skrotfirmor i Vännäs används.