Motorbranschens Riksförbund styr kvaliteten hos bilverkstäder i Töreboda

Det förekommer en del olika företag som jobbar med bilar i Töreboda att välja mellan, när en ägare skall få hjälp att laga personbilen. Beroende på om fordonet är ålderstigen och lagningskostnaden hög finns emellertid alltid skrotning av bilen som annat sätt till en dyr bilverkstad. Ett omkostnadserbjudande från en märkesverkstad kommer antagligen bilägaren att sätta i halsen. De certifierade verkstäderna fortlever i sina gamla monopolställningar, då man kunde salta notan rejält. Det här gagnar bara konkurrenterna, som tillföljd av odugliga myndigheter kan genomföra samma arbeten till en tredjedel av priset. Den oerhört stora avvikelse igenom konkurrens på olika premisser, gagnar de olagliga bilverkstäderna mer än i andra branscher i landet. Det är förvånande att se dessa breda ut sina annonser i Google och dagstidningar vid sidan om registrerade och skattebetalande bilverkstäder i Töreboda sortiment.

Företag i Töreboda tillhandahåller olika kvalitet

Konsumentverket och Arn & Company AB har beivrat företag som jobbar med bilar vid flertal tidpunkter för att framkalla ordning i en djungel av områdets falsarier. Det har lett till i 3 organisationer, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom branschöverenskommelsen ”Bilverkstadens renoveringsförutsättning.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Fordonsverkstäders förbund (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att skapa ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Modulen bygger på återkommande egenskapskontroller, som kommer att ske både internt och utomstående av kompetenta inspektörer. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Töreboda får lov att signera ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre aktörer som sysslar med bilreparationer i Töreboda väcker uppståndelse

Genom Konsumenternas inblandning är det enkelt att urskilja 2 olika bilverkstäder i Töreboda. I kretsen av de ackrediterade existerar auktoriserade bilverkstäder med väldigt dyra reparationer. Eventuellt beror det på att bara originalreservdelar används. Konkurrerande allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har tillgång till avsevärt billigare reservdelar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska ”bolagen” som väcker mest intresse. Priserna de har är makalösa. Begagnade bilreservdelar demonterade från en bilskrot med självplock ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets hårda miljökrav i bilskrotsstadgan tvingades massa skrotar att upphöra eller lägga om inriktningen till personbilsrenoveringar som ersättning för återvinning. Och det finns fortfarande skrotföretag med lagstridiga insamlingsområden för fordonsägare, som måste skrota en bil. Flertalet skrotbilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet olagligt med mycket bra skattefri förtjänst. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”gammal Lanzia bärgas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för defekta personbilar”, visar att bilverkstäder har ökat sitt engagemang för uttjänta bilar. Enligt miljö-lagbalken ansvarar bilinehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och borttagen hos centrala bilregistret. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Töreboda anlitas.