Numera försöker bilverkstäderna i regel tvätta bort sitt dåliga rykte. Tyvärr baseras det här på den krassa verkligheten. Bilmagasinet skriver om en manipulerad fälla för utvalda aktörer runt om i landet. Och resultatet är beklämmande. Hissnande är att 7 av 8 kontrollerade bilfirmor mäktade inte på ett tillfredsställande sätt vid bilservicen. En del diktade till och med på egna brister som inte förekom, men åtgärdades mot betalning. Mekonomen pekades ut som en av syndarna. Och det är många hundralappar som fordonsinnehavare plockas på. Fiffel har inte uppvisats på märkesverkstäderna i Töcksfors. Men de kan ta skyhöga ersättningar helt legitimt. Motpol är de mindre fingerade och prisvärda “bilföretagen”, som tjänar stora pengar på bristande redovisning.
Företag i Töcksfors distribuerar olika standard
Konsumenternas och Arn & Company AB har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid många stunder för att medföra struktur i fordons branschens falsarier. Det har resulterat i tre organ, som styr sina verkstadsmedlemmar via fackkontraktet “Bilverkstadens renoveringskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Personbilverkstäders Förening (SFVF) och KBV lyckades ändå inte att upprätta ökad tilltro. Det medförde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Bilverkstäders Förening (SFVF) att skapa ett nytt sortimentsklassifikation till sina medlemmar. Standarden grundar sig på upprepade kvalitetsövervakningar, som kommer att ske både inifrån och externt av rutinerade tillsynsmän. Alla ackrediterade företag som jobbar med bilar i Töcksfors får lov att signera “Legitimerad Bilverkstad” till sitt varumärke.
Små bilverkstäder som sysslar med fordonsrestaurering i Töcksfors skapar entusiasm
Via Konsumentverket inblandning är det enkelt att urskilja 2 annorlunda bilverkstäder i Töcksfors. I kretsen av de certifierade förekommer behöriga verkstäder med avsevärt dyra lagningar. Eventuellt beroende på att uteslutande originalkomponenter används. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har möjlighet till betydligt billigare komponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de osystematiska “bolagen” som dra till sig mest uppståndelse. Deras priser är fenomenala. Begagnade bildelar nerskruvna från en bildemontering med självplock ger kanske ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som styr majoriteten av besluten. Genom Länsstyrelsens hårda klimatanspråk i bilskrotsförfattningen tvingades många skrotar att stänga eller skifta fokus till bilrenoveringar som ersättning för bildemontering. Och det finns ännu bildemonteringar med förbjudna uppsamlingsställen för ägare, som ska skrota bilen. Många uttjänta bilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, samtidigt som andra förs ur landet illegitimt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “uttjänt Renault hämtas kostnadsfritt”, eller “stor betalning för skrot fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för fordon som är skrot. Enligt klimatlagen garanterar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir återvunnen med bilskrotsintyg och avregistrerad på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara påföljder om inte ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer eller bildemonteringar i Töcksfors används.