Bilverkstäder i Ulricehamn ökar personbilens livslängd på gott och ont. En ålderstigen och bristfällig bil ska ur klimatsynpunkt köras in till en återvinningsföretag med reg. bevis del 2 och skrotas. Men i många fall baserat på reparationskostnaden. Offert från märkesverkstad, med skyhöga priser, finns förmodligen inget annan utväg än att skrota bilen. Trenden till allt stigande lagningskostnaden har uppmärksammats hos andra behöriga bilfirmor. Det har betytt att Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden fått in uppsjö av anklagelser för felaktiga krav på ersättning. Det väckte även Göteborgsposten engagemang. Så ihop med Motorbranschens Riksförbund gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev otäck. Endast en av 8 kontrollerade företag som jobbar med bilar hade utfört arbeten utan att pungslå fordonsägarna. Det förekom aktningsvärda och vedertagna firmor bland de anklagade, så nu kunde en ordentlig utrensning verkställas i branschen. Men de små och opålitliga bilverkstäderna har alltid slunkit förbi myndigheters försök till inspektion. De kan, med sin brist på bokföring, fortsätta som vanligt utan besvärlig inblandning.
Affärsverksamheter som arbetar med fordon i Ulricehamn tillhandahåller olika kvalitet
Konsumenternas och ARN har ingripit bilverkstäder vid åtskilliga situationer för att få stadga i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som leder sina verkstadsmedlemmar igenom branschuppgörelsen “Verkstadens reparationskriterium.” MRF, Sveriges Personbilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma ökad tilltro. Det förmådde Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders Förening (SFVF) att utarbeta ett nytt sorteringsplan till sina medlemmar. Normen startar med periodiska egenskapsgranskningar, som kommer att hända både internt och externt av erfarna inspektörer. Alla legitimerade bilverkstäder i Ulricehamn får tillstånd att märka “Behörig Bilverkstad” till sitt företagsnamn.
Mindre firmor i Ulricehamn dra till sig uppståndelse
Igenom Hallå Konsument inblandning är det inte svårt att urskilja 2 olika aktörer som håller på med bilreparationer i Ulricehamn. Bland de ackrediterade existerar behöriga verkstäder med mycket dyra reparationer. Eventuellt beroende på att enbart originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Ad bildelar har möjlighet till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa “företagen” som väcker mest intresse. Deras priser är fantastiska. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen försäkran. Men det är plånboken som styr de flesta besluten. Igenom Länsstyrelsens tuffa miljöföreskrifter i återvinningsförfattningen tvingades flera bilmonteringar att stänga eller lägga om ändamål till bilrestaurering istället för bildemontering. Och det finns ännu skrotfirmor med olagliga uppsamlingsområden för ägare, som måste skrota en bil. Flera uttjänta bilar återförs i trafik via fiffel med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet olovligt med god intäkt. Reklam i Vi-Bilägare, som “trasig Opel hämtas kostnadsfritt”, eller “hög betalning för söndriga bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt engagemang för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagen garanterar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir återvunnen med skrotningsbevis och borttagen på Transportstyrelsen. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara resultat om inte auktoriserade bilverkstäder eller bildemonteringar i Ulricehamn utnyttjas.