Nybilsköp & inlämnade Mazda bilar till bilskrot 2021 kvartal 4

Statistik för nyköpta och skrotade Mazda under fjärde kvartalet visas nedan. För att kunna följa Mazdas övergång till eldrift redovisas frekvensen av drivmedel för nyköpta fordonen samt motsvarande för skrotade bilar. De fem flest nyköpta bilmodellerna från Mazda angives utan specificerat drivmedel. För att bedöma varumärkets framgång hos svenska bilköpare visas totalt antal nyköpta och skrotade bilar inom samma tidsperiod.

Under fjärde kvartalet har 376 st. nyköpta Mazda gjorts. Samtidigt har totalt 75 259 nyköpta personbilar registrerats i Sverige. Under fjärde kvartalet har även 751 Mazda-bilar inlämnats till bilskrot för återvinning och avregistrering. Totalt har 44 239 personbilar skrotats i landet under samma period.

Under året har 333 320 personbilar nyregistrerats av dessa är 59 870 (18,0 %) Electric och 78 452 (23,5 %) Plug-in Hybrid.

Under året har 2 295 Mazda-bilar nyregistrerats av dessa är 663

(28,9 %) Electric och 0 (0 %) Plug-in Hybrid.

Drivmedel för nyköpta Mazda under fjärde kvartalet (redovisade)

176 st. Mild-Hybrid

152 st. Electric

45 st. Bensin

3 st. Diesel

Drivmedel för skrotade Mazda under fjärde kvartalet (redovisade)

697 st. Bensin

50 st. Diesel

2 st. Mild-Hybrid

2 st. Electric

De fem mest förekommande nyköpta Mazda-modellerna under fjärde kvartalet

152 st. MX-30

141 st. CX-30

39 st. CX-5

31 st. 3

5 st. MX-5

De fem mest förekommande skrotade Mazda-modellerna under fjärde kvartalet

192 st. 6

187 st. 323

152 st. 626

74 st. 3

37 st. B-Series

Bilskrotar har huvudrollen i återvinningsprocessen av Mazda-bilar

En auktoriserad bilskrot utgör medelpunkten i den nära hundraprocentiga återvinningen av uttjänta Mazda-bilar. Och den processen har medfört en betydande ökning av skrotbilarnas värde. Att skrota bilen betyder idag en rejäl ersättning. Så många gånger är skrotning lönsammare än reparation av ett gammalt koldioxidspridande fordon. Mest tjänar dock klimatet på den gynnsamma utvecklingen. Men vägen dit har varit lång och krokig.

Det krävdes tuffa insatser från Naturvårdsverket för att bryta trenden mot allt fler dumpade fordon i naturen. Stenhårda förordningar för bilskrotning till bilproducenter och bilföretag vände upp och ned på branschen. En stor del av de etablerade bilskrotarna tvingades lägga ned sina verksamheter, med försäljning av begagnade bildelar, efter förbud mot dåvarande skrotningskostnad och påtvingade miljöaktiviteter. Men bildemonteringar, som finns kvar, kan se hur återvunnet järn, koppar, aluminium och lump reproduceras och ständigt genererar stora besparingar. Och bilägarna, som skrotar bilen lagligt, får vara med att dela på kakan som växer kontinuerligt.

Endast en auktoriserad bilskrot kan skrota en Mazda-bil

För korrekt bildemontering av personbilar krävs avregistrering av Transportstyrelsen. Ett fordon kan aldrig försvinna ur vägtrafikregistret på annat sätt. När bilen lämnas in, med eventuell fullmakt, till en auktoriserad bilskrot erhålles ett mottagningsbevis, som kvitto att ägaransvaret har överlämnats. Den auktoriserade bilskroten skickar skrotningsintyg och registreringsbeviset till Transportstyrelsen för vidare behandling. Många blandar samman begreppet avställning med avregistrering. Observera att en avställd bil finns med i vägtrafikregistret och kostar ägaren ett antal kronor varje år. Samtidigt kommer ägaren att krävas på alla miljökostnader, som fordonet kan ha åstadkommit.

Klicka nedan för statistik på övriga bilmärken