Intresset ökar för “Kontrollerad Verkstad” i Danderyd

Det förekommer branscher, som förtjänar ett skadat rykte. Men aktörer som håller på med bilreparationer i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla klasser från auktoriserade bilmärken till påhittade “firmor” med skattefri redovisning. Den förvrängda kampen om kunderna finns i alla sektorer. Och det kräver ingen stor erfarenhet att hålla Skattemyndigheterna bortom de väl synliga men oregistrerade eller kumpan-ägda “bolagen”. Och det föreligger fler brister och missförhållande hos firmor, som är tämligen ogynnsamt för branschen. Överpriser, avsiktlig fusk med inte uträttat reparation därtill krav på betalning av påhittade fel, borde sända flera av branschen till skattemyndigheterna. De legitimerade verkstäderna i Danderyd lever legitimt kvar i den tiden, då de hade monopol på sitt eget fordonsmärke, och lärde sig att ta bra betalt. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha insett, att den lyckliga tidsperioden är förbi. Svenska Dagbladets upptäckt av fuffens och bedrägerier igenom riggade fordon hos sju av 8 företag som jobbar med bilar i Sverige. Det utlöste handlingskraften hos berörda organisationer.

Aktörer som sysslar med med bilrenoveringar i Danderyd presterar olika beskaffenhet

Hallå Konsument och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp bilverkstäder vid flertal situationer för att medföra stadga i fordons områdets bedrägerier. Det har lett till i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom facköverenskommelsen “Verkstadens reparationskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade emellertid inte att åstadkomma högre anseende. Det förmådde MRF och Sveriges Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) att utforma ett nytt sorteringssystem till företagen. Nivån grundar sig på upprepade kvalitetsinspektioner, som kommer att hända både internt och externt av erfarna kontrollanter. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Danderyd får tillåtelse att stämpla “Legitimerad Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag som jobbar med personbilar i Danderyd väcker uppståndelse

Igenom Konsumenternas ingripande är det okomplicerat att skönja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Danderyd. Bland de behöriga existerar behöriga verkstäder med tämligen dyra lagningar. Möjligtvis beroende på att endast originaldelar nyttjas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Mr auto har tillgång till betydligt mer prisvärda reservdelar och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de osystematiska “bilföretagen” som väcker mest intresse. Deras priser är oslagbara. Begagnade delar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Igenom Transportstyrelsens tuffa klimatvillkor i bilskrotningsförfattningen förmåddes flera skrotnings företag att avveckla eller lägga om mål till personbilsrenoveringar som alternativ för återvinning. Och det förekommer än idag bilskrotar med olagliga uppsamlingsställen för ägare, som måste skrota sitt fordon. Flertalet uttjänta bilar förs åter i trafik via otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra exporteras olovligt med mycket bra intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som “trasig Rolls Royce bärgas kostnadsfritt”, eller “stor betalning för kasserade bilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har ökat sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med naturlagbalken borgar bilinehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen på Trafikverket. För några erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte godkända aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotar i Danderyd används.