Konkurrens med olika villkor för bilverkstäder i Haninge

Numera försöker bilverkstäderna i allmänhet tvätta bort sitt dåliga anseende. Dessvärre grundas det här på den krassa sanningen. Teknikens Värld rapporterar om en riggad fälla för utvalda bolag runt om i landet. Och konsekvensen är sorgligt. Hissnande är att 7 av åtta granskade bilverkstäder lyckades inte ställa allt till rätta vid bilreparationen. Vissa hittade till och med på egna brister som inte fanns, men reparerades mot betalning. Bilexperten anklagades som en av syndarna. Och det är flera hundralappar som bilägare plockas på. Bedrägeri har inte drabbat märkesverkstäderna i Haninge. Men de kan ta skyhöga betalningar helt legitimt. Motpol är de små fingerade och billiga “bilverkstäderna”, som har stora intäkter på bristande bokföring.

Företag som jobbar med bilar i Haninge presterar skilda egenskaper

Konsumentverket och Allmänna reklamationsnämnden har beivrat bilverkstäder vid antal stunder för att bringa stadga i en djungel av områdets bedrägerier. Det har medfört i tre grupper, som styr sina verkstadsmedlemmar genom branschkontraktet “Bilverkstadens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders sammanslutning (SFVF) och KBV lyckades emellertid inte att skapa högre tillit. Det orsakade MRF och Landets Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utarbeta ett nytt sortimentssystem till sina medlemmar. Standarden startar med regelbundna kvalitetsövervakningar, som kommer att hända både internt och utomstående av skickliga tillsynsmän. Alla certifierade bilverkstäder i Haninge får tillstånd att stämpla “Certifierad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Mindre firmor i Haninge skapar engagemang

Via Hallå Konsument inblandning är det okomplicerat att urskilja 2 skilda företag som jobbar med bilar i Haninge. Bland de auktoriserade finns märkesverkstäder med väldigt saltade kostnader för reparationer. Förmodligen beroende på att endast originaldelar brukas. Konkurrerande allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har tillgång till mycket mer prisvärda bilkomponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de regellösa “företagen” som dra till sig mest entusiasm. Priserna de har är oöverträffliga. Begagnade reservdelar tagna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger antagligen ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som avgör majoriteten av besluten. Via Transportstyrelsens tuffa miljöanspråk i bilskrotsförordningen tvingades otaliga bilskrotar att sluta eller lägga om inriktningen till personbilsrestaurering snarare än för bildemontering. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotföretag med olagliga uppsamlingsställen för fordonsägare, som behöver skrota bilen. Många skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras olagligt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som “fördärvad Lanzia bärgas utan kostnad”, eller “stor betalning för defekta personbilar”, bevisar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt entusiasm för fordon som är skrot. Enligt klimatbalken garanterar bilinehavaren för sin uttjänta bil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och borttagen på Trafikstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara effekter om inte auktoriserade aktörer som håller på med bilreparationer eller skrotfirmor i Haninge används.