Upprustning av skrotbilar ökar hos bilverkstäder i Sävsjö

Det är bilägares förskräckelse att hälsa på en opålitlig bilreparatör i Sävsjö. Även om ett pris lämnats hittar den sluge verkstadsägaren ofta uppdiktade brister, som lagas och måste ersättas. Tv 4 refererar till Fordonsägarens Riksförbund riggade fel till 10 olika bilfirmor utspridda i hela sverige. Enbart en bilverkstad tog betalt för rätt åtgärdade fel. De övriga 7 lurade sina kunder på åtskilliga hundralappar. De auktoriserade verkstäderna har färdighet att pungslå bilägare på lagligt sätt, under tiden upptäcktes väldiga bluff företag bland övriga aktörer som håller på med bilreparationer spridda i landet . De små falska bilverkstäderna genomför lagningar med original delar till drömpris. Men uppmärksamheten för uttjänta fordon, som nyttjas olagligt, har ökat påfallande. Och deras höga intäkter byggs inte på saltade kundfordringar.

Bolag som jobbar med fordon i Sävsjö levererar skilda kvalitet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit företag som jobbar med bilar vid flera tidpunkter för att bringa ordning i en djungel av branschens falsarier. Det har utmynnat i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrensuppgörelsen ”Bilverkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) och KBV klarade emellertid inte att skapa ökad tilltro. Det förorsakade Motorbranschens Riksförbund och Sveriges Personbilverkstäders samfund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassificering till bolagen. Standarden grundar sig på regelbundna egenskapsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och utomstående av skickliga inspektörer. Alla certifierade bilverkstäder i Sävsjö får licens att märka ”Godkänd Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre företag i Sävsjö skapar engagemang

Igenom Hallå Konsument ingripande är det lätt att märka 2 olika företag som jobbar med bilar i Sävsjö. I kretsen av de legitimerade förekommer behöriga verkstäder med mycket dyra reparationer. Möjligtvis beroende på att bara originalreservdelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Mechanum och Skruvat har åtkomst till betydligt mer prisvärda komponenter och är därför mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”bilverkstäderna” som väcker mest intresse. Deras priser är oöverträffliga. Beg. bildelar tagna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger nog ingen säkerhet. Men det är egna ekonomin som bestämmer majoriteten av besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa miljöföreskrifter i bilskrotningsförfattningen tvingades massa skrotnings företag att upphöra eller skifta nisch till personbilsrenoveringar som ersättning för skrotning av bilar. Och det förekommer även fortsättningsvis skrotfirmor med illegala uppsamlingsområden för fordonsägare, som måste skrota bilen. Flertalet uttjänta bilar återförs i trafik igenom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet lagstridigt med duglig skattefri förtjänst. Annonser på hemsidor, som ”trasig Citroen hämtas avgiftsfritt”, eller ”bra ersättning för defekta bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. Enligt klimatlagen borgar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills den blir skrotad med skrotningsbevis och borttagen hos Transportstyrelsen. För några erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara påföljder om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Sävsjö anlitas.