På grund av fordonens allt mer el komponenter krävs det ofta en påhälsning hos en bilverkstad i Söderhamn för att rätta till mindre brister. Ingen funderar på lagningskostnader under garantitiden. Biltillverkaren betalar, så det är endast att överlämna fordonet till en märkesverkstad. Men efter den tiden kommer uppvaknandet. Aktörer som håller på med bilreparationer skickar svindyra fakturor. Via Bilmännens Riksförbunds riggade kontroll blottades falsarier, som gav bilföretagen ett skamfilat rykte. Det visades, att i närheten av nittio procent av bilverkstäderna med flit vilseledde fordonsägare på svindlande belopp. Att en del falska företag som jobbar med bilar fixar skrotbilar från Söderhamn till trafik- och klimatskadliga bilar, attraherar inte heller en miljöhök.
Bilverkstäder i Söderhamn tillhandahåller skilda beskaffenhet
Hallå Konsument och Arn & Company AB har ingripit bilverkstäder vid många gånger för att medföra disciplin i en djungel av områdets bedrägerier. Det har resulterat i 3 organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar via branschöverenskommelsen “Bilverkstadens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades likväl inte att åstadkomma högre anseende. Det förorsakade MRF och Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassifikation till bolagen. Modulen bygger på periodiska egenskapskontroller, som kommer att ske både inifrån och utifrån av skickliga kontrollanter. Alla behöriga aktörer som håller på med bilreparationer i Söderhamn får behörighet att signera “Legitimerad Verkstad” till sitt varumärke.
Mindre aktörer som arbetar med fordon i Söderhamn skapar uppståndelse
Igenom Konsumentverket inblandning är det enkelt att skönja två skilda bilverkstäder i Söderhamn. Bland de godkända finns behöriga verkstäder med avsevärt saltade kostnader för reparationer. Kanske beroende på att enbart originaldelar nyttjas. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Skruvat har access till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bilverkstäderna” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är fenomenala. Beg. bilkomponenter demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen garanti. Men det är egna ekonomin som styr de flesta besluten. Via Miljövårdsverkets tuffa miljöföreskrifter i bilskrotsstadgan förmåddes många skrotar att avveckla eller skifta kurs till fordonsrestaurering som alternativ för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med lagstridiga uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste skrota bilen. Massor uttjänta bilar återförs i trafik genom otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra förs ur landet illegalt med duglig skattefri förtjänst. Reklam på hemsidor, som “trasig Camaro hämtas kostnadsfritt”, eller “bra ersättning för defekta fordon”, bevisar att bilverkstäder har ökat sitt entusiasm för uttjänta bilar. I enlighet med naturlagen borgar fordonsägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir skrotad med skrotintyg och avregistrerad på Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostbara konsekvenser om inte auktoriserade företag som jobbar med bilar eller skrotfirmor i Söderhamn anlitas.