MRF’s allmänna beskyllningar oroar bilverkstäder i Sätila

Att besöka en bilreparatör i Sätila, för att fixa en felaktighet under garantitiden, utarmar inte någon bilägare. Det är biltillverkarens ansvar att rätta till alla felaktigheter under denna tidsperiod. Men en godkänd bilverkstads skicklighet att ta bra betalt håller en finansiell fordonsinnehavare borta vid andra situationer. Bilverkstäder runt om i Sverige har under flera år beskyllts för fusk, som i en del fall kan ses som bedrägligt förfarande. Personbilens Riksförbunds inofficiella och kanske slipade inspektion pekar på ett spektakulärt resultat. 7 av 8 bilverkstäder vilseledde bilägarna ansenligt. Under senare år har Bilverkstäder också visat sitt engagemang för uttjänta fordon. Ändamålet med detta är att återinföra, de äldre trafikfarliga och klimatförstörande, personbilar i trafik.

Bilverkstäder i Sätila distribuerar skilda beskaffenhet

Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid antal stunder för att få disciplin i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre organisationer, som styr sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrensavtalet ”Verkstadens reparationskrav.” Motorbranschens Riksförbund, Sveriges Bilverkstäders samfund (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad klarade likväl inte att frambringa ökad tillit. Det förorsakade MRF och Landets Fordonsverkstäders sammanslutning (SFVF) att anlägga ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Nivån grundar sig på bestämda egenskapskontroller, som kommer att äga rum både inifrån och utifrån av kunniga inspektörer. Alla behöriga bilverkstäder i Sätila får behörighet att märka ”Behörig Verkstad” till sitt företagsnamn.

Mindre bilverkstäder i Sätila dra till sig uppståndelse

Via Hallå Konsument ingripande är det enkelt att skönja 2 skilda aktörer som håller på med bilreparationer i Sätila. I kretsen av de certifierade finns märkesverkstäder med mycket saltade kostnader för lagningar. Förmodligen beroende på att enbart originalkomponenter användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har möjlighet till betydligt billigare bilkomponenter och är följaktligen mer eftertraktad. Men det är de regellösa ”verkstäderna” som skapar mest intresse. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. reservdelar nerskruvna från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Transportstyrelsens hårda miljövillkor i bildemonterings-stadgan drevs flera bilmonteringar att upphöra eller ändra kurs till bilrestaurering istället för bilskrotning. Och det förekommer alltjämt bildemonteringar med lagstridiga insamlingsområden för fordonsägare, som behöver skrota bilen. En del uttjänta bilar förs åter i trafik via manipulation med reg. beviset, samtidigt som andra förs ur landet lagstridigt med god intäkt. Reklam på hemsidor, som ”trasig Jaguar hämtas kostnadsfritt”, eller ”stor ersättning för skrot personbilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för fordon som är skrot. Enligt miljö-lagbalken garanterar bilägaren för sin kasserade personbil tills fordonet blir fragmenterad med bilskrotsintyg och avregistrerad på Transportstyrelsen. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte ackrediterade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Sätila anlitas.