Konkurrens med olika villkor för bilverkstäder i Söderköping

Det finns branscher, som förtjänar ett skamfilat rykte. Men företag som jobbar med bilar i allmänhet leder nog den ligan. Och det gäller alla segment från auktoriserade bilmärken till fingerade ”företag” med ingen redovisning. Den förvrängda kampen om kunderna förekommer i alla branscher. Och det erfordras ingen stor kännedom att hålla Transportstyrelsen utanför de väl iakttagbara men oreggade eller bulvan-ägda ”firmorna”. Och det finns fler brister och fuffens på firmor, som är relativt negativa för bilverkstäderna. Överpriser, medvetet mygel med inte uträttat jobb samt krav på ersättning av hopdiktade fel, bör sända en stor del av bolagen till en åklagare. De auktoriserade verkstäderna i Söderköping lever enligt lag kvar i den tidsperioden, då de hade ensamrätt på sitt eget fordonsmärke, och lärde sig att ta höga ersättningar. Märkesbilverkstäderna tycks inte ha uppfattat, att den euforiska tidsperioden är slut. Uppdrags Granskning upptäckt av fiffel och svek via riggade bilar hos 7 av 8 företag som jobbar med bilar i Sverige. Och det satte igång handlingskraften hos nämnda organisationer.

Aktörer som sysslar med med bilreparationer i Söderköping tillhandahåller olika beskaffenhet

Hallå Konsument och ARN har läxat upp aktörer som håller på med bilreparationer vid flera tillfällen för att få struktur i en djungel av branschens bedrägerier. Det har medfört i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar genom verksamhetsgrens-uppgörelsen ”Verkstadens reparationskrav.” MRF, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades ändå inte att åstadkomma högre anseende. Det föranledde MRF och Sveriges Fordonsverkstäders förbund (SFVF) att konstruera ett nytt sortimentsklassificering till sina medlemmar. Modulen grundar sig på periodiska kvalitetsgranskningar, som kommer att inträffa både inifrån och externt av rutinerade inspektörer. Alla godkända företag som jobbar med bilar i Söderköping får tillstånd att signera ”Certifierad Bilverkstad” till sitt företagsnamn.

Små bilverkstäder som sysslar med personbilar i Söderköping dra till sig uppståndelse

Igenom Konsumenternas intrång är det lätt att urskilja två annorlunda företag som jobbar med bilar i Söderköping. Bland de auktoriserade återfinns auktoriserade bilverkstäder med mycket dyra lagningar. Kanske beror det på att endast originaldelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som Bilexperten och Skruvat har åtkomst till betydligt mer prisvärda delar och är således mer eftertraktad. Men det är de osystematiska ”företagen” som skapar mest intresse. Deras priser är oslagbara. Begagnade delar demonterade från en skrot där man skruvar ner önskad del själv ger möjligen ingen garanti. Men det är plånboken som bestämmer de flesta besluten. Genom Länsstyrelsens tuffa naturbegäran i bilskrotningsbestämmelsen tvingades flera bilmonteringar att stänga eller lägga om kurs till bilrestaurering snarare än för bildemontering. Och det förekommer alltjämt skrotfirmor med illegala uppsamlingsområden för fordonsinnehavare, som måste skrota sitt fordon. Många skrotbilar förs åter i trafik igenom otillbörligt agerande med reg. beviset, medan andra förs ur landet illegitimt med god intäkt. Säljerbjudande i Vi-Bilägare, som ”fördärvad Jaguar bärgas kostnadsfritt”, eller ”hög betalning för kasserade bilar”, pekar på att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för skrotbilar. I enlighet med miljöbalken garanterar fordonsinnehavaren för sin uttjänta bil tills den blir fragmenterad med skrotningsbevis och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna kronor kan man lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma konsekvenser om inte ackrediterade bilverkstäder eller skrotar i Söderköping används.