Företag som jobbar med bilar i Södra Sandby utökar bilens ålder och det är tveeggat. En äldre och defekt bil bör ur miljösynpunkt transporteras in till en bilskrot med registreringsbevis och fragmenteras. Men det är i de flesta fall baserat på reparationskostnaden. Hämtas anbud hos en behörig verkstad, med ocker priser, finns troligtvis inget valmöjlighet än att låta en bildemontering ta hand om den. Trenden till allt växande renoveringskostnaden har beaktats hos andra behöriga bilverkstäder. Det har syftat till att Hallå Konsument och ARN fått in mycket anklagelser för brister med krav på ersättning. Det väckte även Kalla faktas engagemang. Så i sällskap med MRF gillrades en fälla för att försöka avslöja verkligheten. Den blev skrämmande. Blott en av åtta undersökta aktörer som håller på med bilreparationer hade handlat korrekt utan att skörta fordonsägarna. Det förekom respektabla och väletablerade bilverkstäder bland de namngivna, så nu kunde en ordentlig upprensning göras hos yrkesgrenen. Men de små och oärliga bilföretagen har alltid undgått alla skattemyndigheters försök till undersökning. De kan, med sin avsaknad på redogörelse, fortsätta som vanligt utan obekväm ingripande.
Verkstäder i Södra Sandby distribuerar olika standard
Konsumenternas och Allmänna reklamationsnämnden har ingripit aktörer som håller på med bilreparationer vid antal stunder för att bringa disciplin i fordons områdets falsarier. Det har resulterat i 3 grupper, som följer sina verkstadsmedlemmar igenom fackkontraktet “Bilföretagens renoveringskriterium.” Motorbranschens Riksförbund, Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) och Kontrollerad Bilverkstad lyckades emellertid inte att upprätta högre tilltro. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Personbilverkstäders förbund (SFVF) att utforma ett nytt kvalitetsklassifikation till företagen. Standarden börjar med periodiska egenskapsinspektioner, som kommer att hända både inifrån och utomstående av kunniga kontrollanter. Alla ackrediterade aktörer som håller på med bilreparationer i Södra Sandby får befogenhet att stämpla “Auktoriserad Verkstad” till sitt varumärke.
Små företag i Södra Sandby skapar intresse
Via Konsumenternas intrång är det lätt att separera två olika bilverkstäder i Södra Sandby. I kretsen av de ackrediterade förekommer märkesverkstäder med väldigt dyra lagningar. Eventuellt beror det på att uteslutande originalreservdelar användes. Rivaler lik allbilsverkstäder som MECA Bilservice och Ad bildelar har åtkomst till mycket billigare delar och är därför konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa “bolagen” som dra till sig mest uppståndelse. Priserna de har är oöverträffliga. Beg. bilreservdelar nerskruvna från en bildemontering där man skruvar ner önskad del själv ger möjligtvis ingen försäkran. Men det är plånboken som bestämmer majoriteten av besluten. Genom Transportstyrelsens hårda naturanspråk i bilskrotningsförordningen förmåddes massa bilskrotar att upphöra eller byta nisch till bilreparationer istället för återvinning. Och det förekommer alltjämt skrotföretag med illegala insamlingsområden för fordonsinnehavare, som skall skrota en bil. Massor skrotbilar återförs i trafik igenom fiffel med registreringsbeviset, medan andra exporteras lagstridigt med mycket bra intäkt. Annonser på hemsidor, som “gammal Citroen bärgas avgiftsfritt”, eller “stor ersättning för söndriga fordon”, pekar på att bilverkstäder har höjt sitt entusiasm för skrotbilar. Enligt naturlagen ansvarar fordonsinnehavaren för sin skrotbil tills fordonet blir återvunnen med skrotningsintyg och avfärdad hos Trafikstyrelsen. För några erhållna kronor kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli dyrbara återverkningar om inte legitimerade bilverkstäder eller skrotar i Södra Sandby utnyttjas.