Bilverkstäder i Sölvesborg accepterar nya kvalitetsnormer

Företag som jobbar med bilar i Sölvesborg har kommit in i en ond cirkel. Och det är många förhållanden som är orsaken. Den här branschen konkurrerar, precis som andra, med uppdiktade bolag på olika krav. Transportstyrelsen tycks endast kunna handla på fuffens genomförda av registrerade företag. Och trots att många oärliga ”firmor” frodas till storheter i internet-annonser är de ändå osynliga tillföljd av utebliven redovisning. Men det finns förklaringar. De auktoriserade bilverkstäderna lever kvar i den tiden, då de hade ensamrätt till ett bilmärke, och kunde ha ockerpriser. Påföljden blir bara att de driver fordonsägare till de oseriösa bilföretagen. Det har alltid varit en självbevarelsedrift att spara sina pengar. Och det odugliga ryktet, som uppstått blir besvärligt att tvätta bort.

Affärsverksamheter som jobbar med bilar i Sölvesborg levererar skilda egenskaper

Konsumentverket och ARN har läxat upp bilverkstäder vid flera tidpunkter för att få struktur i en djungel av branschens falsarier. Det har resulterat i tre organ, som följer sina verkstadsmedlemmar via verksamhetsgrenskontraktet ”Bilföretagens reparationsförutsättning.” MRF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) och KBV klarade likväl inte att frambringa ökad förtroende. Det orsakade Motorbranschens Riksförbund och Landets Bilverkstäders Förening (SFVF) att anlägga ett nytt sorteringsklassificering till bolagen. Standarden bygger på periodiska kvalitetsinspektioner, som kommer att inträffa både internt och externt av rutinerade besiktningsmän. Alla legitimerade aktörer som håller på med bilreparationer i Sölvesborg får tillåtelse att märka ”Auktoriserad Bilverkstad” till sitt varumärke.

Små aktörer som sysslar med bilrestaurering i Sölvesborg skapar entusiasm

Igenom Konsumenternas ingripande är det inte svårt att skönja två annorlunda bilverkstäder i Sölvesborg . I kretsen av de ackrediterade förekommer märkesverkstäder med väldigt saltade kostnader för renoveringar. Förmodligen beroende på att bara originalreservdelar användes. Konkurrerande allbilsverkstäder som Mechanum och Mr auto har åtkomst till betydligt mer prisvärda bilkomponenter och är för den skull konkurrenskraftigare. Men det är de regellösa ”bilföretagen” som dra till sig mest engagemang. Priserna de har är oslagbara. Beg. reservdelar tagna från en bildemontering med självplock ger eventuellt ingen försäkran. Men det är egna ekonomin som avgör de flesta besluten. Igenom Miljövårdsverkets tuffa naturföreskrifter i bilskrotningsbestämmelsen pressades otaliga bilmonteringar att upphöra eller ändra ändamål till fordonsrenoveringar som ersättning för bilskrotning. Och det förekommer fortfarande bildemonteringar med förbjudna uppsamlingsställen för bilinnehavare, som måste skrota bilen. Många skrotbilar återförs i trafik via otillbörligt agerande med registreringsbeviset, medan andra exporteras olovligt med duglig intäkt. Annonser i Vi-Bilägare, som ”kasserad Lanzia bärgas kostnadsfritt”, eller ”stor betalning för defekta fordon”, visar att företag som jobbar med bilar har höjt sitt uppståndelse för uttjänta bilar. I enlighet med natur-lagbalken garanterar bilägaren för sin uttjänta bil tills den blir skrotad med skrotningsintyg och avregistrerad hos centrala bilregistret. För enstaka erhållna hundralappar kan han/hon lätt hoppa i galen tunna. Men det kan bli kostsamma återverkningar om inte certifierade företag som jobbar med bilar eller bilskrotar i Sölvesborg används.